Annons

Prioriterade ner olönsamma produkter - dubblade resultatet Shopping4Net satsar på en jul med rätt varor i fokus

Prioriterade ner olönsamma produkter - dubblade resultatet

2018-12-03 08:32

Slutade marknadsföra varor som marknaden inte var så intresserad av.

E-handelsföretaget Shopping4Net har gjort sig känt som ett slags varuhus på nätet som säljer lite av varje. Tidigare i höstas kunde vi berätta att företaget hade gjort en nysatsning på sin marknadsföring, som framöver skulle riktas mindre mot TV och mer mot sociala medier.

LÄS ÄVEN: Storsatsar på sociala medier med e-handlare som influencers

Marknadsförda varor såldes mer

Nu står det klart att den nya PR-strategin inte är den enda stora nyheten hos Shopping4Net för det här året. Bolaget har nämligen också tänkt om vilka produkter som ska marknadsföras, vilket ska ha gett resultat. I bolagets nya årsrapport, som gäller perioden 1 maj 2017 till och med 30 april 2018, har resultatet dubblats från 1,9 till 3,8 miljoner kronor.

Annons
Annons
- De områden som har en dålig lönsamhet generellt på marknaden, så också hos oss, har vi prioriterat ned vad beträffar marknadsföring. Dessa områden har då tappat i försäljning samtidigt som våra prioriterade områden har vuxit, skriver Shopping4Net, och tillägger:
- Lagret har anpassats för de nya förutsättningarna.

Utvalda områden ger bättre marginal

Exakt vilka de "prioriterade områdena" är avslöjas inte i årsredovisningen. Att döma av företagets hemsida handlar det dock om bland annat heminredning och skönhetsprodukter.

Samtidigt som Shopping4Net alltså har dubblat sitt resultat, har omsättningen sjunkit från drygt 111 till 106,7 miljoner kronor. Summan ligger dock kvar på ungefär samma nivå som den har gjort de senaste åren, och Shopping4Net ser ljust på sitt nya verksamhetsår.

- Det nya räkenskapsåret har börjat bra med fortsatt god utveckling inom prioriterade områden. De prioriterade områdena bidrar bättre till god bruttomarginal, skriver företaget.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta