Annons

Prioriterade ner olönsamma produkter - dubblade resultatet Shopping4Net satsar på en jul med rätt varor i fokus

Prioriterade ner olönsamma produkter - dubblade resultatet

2018-12-03 08:32

Slutade marknadsföra varor som marknaden inte var så intresserad av.

E-handelsföretaget Shopping4Net har gjort sig känt som ett slags varuhus på nätet som säljer lite av varje. Tidigare i höstas kunde vi berätta att företaget hade gjort en nysatsning på sin marknadsföring, som framöver skulle riktas mindre mot TV och mer mot sociala medier.

LÄS ÄVEN: Storsatsar på sociala medier med e-handlare som influencers

Marknadsförda varor såldes mer

Nu står det klart att den nya PR-strategin inte är den enda stora nyheten hos Shopping4Net för det här året. Bolaget har nämligen också tänkt om vilka produkter som ska marknadsföras, vilket ska ha gett resultat. I bolagets nya årsrapport, som gäller perioden 1 maj 2017 till och med 30 april 2018, har resultatet dubblats från 1,9 till 3,8 miljoner kronor.

Annons
Annons
- De områden som har en dålig lönsamhet generellt på marknaden, så också hos oss, har vi prioriterat ned vad beträffar marknadsföring. Dessa områden har då tappat i försäljning samtidigt som våra prioriterade områden har vuxit, skriver Shopping4Net, och tillägger:
- Lagret har anpassats för de nya förutsättningarna.

Utvalda områden ger bättre marginal

Exakt vilka de "prioriterade områdena" är avslöjas inte i årsredovisningen. Att döma av företagets hemsida handlar det dock om bland annat heminredning och skönhetsprodukter.

Samtidigt som Shopping4Net alltså har dubblat sitt resultat, har omsättningen sjunkit från drygt 111 till 106,7 miljoner kronor. Summan ligger dock kvar på ungefär samma nivå som den har gjort de senaste åren, och Shopping4Net ser ljust på sitt nya verksamhetsår.

- Det nya räkenskapsåret har börjat bra med fortsatt god utveckling inom prioriterade områden. De prioriterade områdena bidrar bättre till god bruttomarginal, skriver företaget.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Annons
Annons
Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

Ska stävja Zalando och Boozt.

Fracklagret:

Fracklagret: "De flesta butiker bara gnäller på e-handel"

Nischad e-handel passerar 3 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

ICA-handlare lämnar PostNord - <nobr>e-handeln</nobr> blev för tuff?

ICA-handlare lämnar PostNord - e-handeln blev för tuff?

"Har valt att prioritera sin yta på annat sätt".

ICA satsar digitalt - 200 tjänster försvinner

ICA satsar digitalt - 200 tjänster försvinner

Ska rekrytera ny kompetens.

Efter Systembolagets hot - nu slår nätvinhandlarna tillbaka

Efter Systembolagets hot - nu slår nätvinhandlarna tillbaka

"Inte möjligt att införa ett förbud i Sverige".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta