Annons

Prioriterade ner olönsamma produkter - dubblade resultatet Shopping4Net satsar på en jul med rätt varor i fokus

Prioriterade ner olönsamma produkter - dubblade resultatet

2018-12-03 08:32

Slutade marknadsföra varor som marknaden inte var så intresserad av.

E-handelsföretaget Shopping4Net har gjort sig känt som ett slags varuhus på nätet som säljer lite av varje. Tidigare i höstas kunde vi berätta att företaget hade gjort en nysatsning på sin marknadsföring, som framöver skulle riktas mindre mot TV och mer mot sociala medier.

LÄS ÄVEN: Storsatsar på sociala medier med e-handlare som influencers

Marknadsförda varor såldes mer

Nu står det klart att den nya PR-strategin inte är den enda stora nyheten hos Shopping4Net för det här året. Bolaget har nämligen också tänkt om vilka produkter som ska marknadsföras, vilket ska ha gett resultat. I bolagets nya årsrapport, som gäller perioden 1 maj 2017 till och med 30 april 2018, har resultatet dubblats från 1,9 till 3,8 miljoner kronor.

Annons
Annons
- De områden som har en dålig lönsamhet generellt på marknaden, så också hos oss, har vi prioriterat ned vad beträffar marknadsföring. Dessa områden har då tappat i försäljning samtidigt som våra prioriterade områden har vuxit, skriver Shopping4Net, och tillägger:
- Lagret har anpassats för de nya förutsättningarna.

Utvalda områden ger bättre marginal

Exakt vilka de "prioriterade områdena" är avslöjas inte i årsredovisningen. Att döma av företagets hemsida handlar det dock om bland annat heminredning och skönhetsprodukter.

Samtidigt som Shopping4Net alltså har dubblat sitt resultat, har omsättningen sjunkit från drygt 111 till 106,7 miljoner kronor. Summan ligger dock kvar på ungefär samma nivå som den har gjort de senaste åren, och Shopping4Net ser ljust på sitt nya verksamhetsår.

- Det nya räkenskapsåret har börjat bra med fortsatt god utveckling inom prioriterade områden. De prioriterade områdena bidrar bättre till god bruttomarginal, skriver företaget.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta