Annons

Prishöjningar inför Black Friday kan vara korrekta Många priser ändras inför Black Friday

Prishöjningar inför Black Friday kan vara korrekta

2016-11-23 11:44

Alla prisjusteringar kring Black Friday är inte till för att lura kunderna.

Även om det förekommer fiffel med prishöjningar innan och under Black Friday, behöver alla höjningar inte vara felaktiga. Det skriver Webhallen i en kommentar till en privatperson på Facebook.

Personen hade snappat upp uppgifter från tidigare år om att vissa e-handlare fuskar och höjer sina priser strax innan den stora köpfesten för att sedan kunna sänka dem igen när timmen är inne och på så sätt hävda att varan är mer rabatterad än den egentligen är. Personen uppmanade skämtsamt Webhallen att inte göra några “fulhöjningar” av priserna innan Black Friday.

Överraskande svar

Men Webhallens svar kan nog ha överraskat många.

Helt ärligt så kan det nog se ut så på vissa håll, kan jag tro, skrev Webhallen och syftade på att det kan verka som att priserna “fulhöjts”.

Orsaken är dock en helt annan, nämligen höjningen av valutakursen för den amerikanska dollarn som pågått under hösten.

Annons
Annons
- Dollarn har gått upp så jäkla mycket de senaste två månaderna så vi måste ju höja priser dagligen, fortsätter Webhallen i sitt Facebook-svar till den skämtsamma privatpersonen.

Dollarn har gått upp med 10 procent

Anton Nilsson, Marknadschef på Webhallen, förklarar sambandet.

- Dollarn har blivit dyrare och därför har varorna blivit dyrare. Dollarn har spårat iväg 10 procent uppåt de senaste månaderna och eftersom det är liten vinstmarginal på framförallt datorkomponenter så är vi tvugna att se över priserna daglig basis, säger han till Ehandel.se.

Små marginaler

Framförallt märks prishöjningarna när en vara tar slut.

- Processen är så att när en vara tar slut så ser man det nya inköpspriset med den nya dollarkursen och då måste vi parera och höja motsvarande mängd som dollarn gått upp. Just på datorkomponenter är det extremt känsligt eftersom det är så små marginaler, förklarar Anton Nilsson.

Webbhallen fick stor uppskattning för sitt svar på Facebook och flera kommentatorer tackade för upplysningen.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

Annons
Annons

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta