Annons

Prisjakt fälls - en klocka visade sig vara ett armband När en annan produkt dyker upp

Prisjakt fälls - en klocka visade sig vara ett armband

2019-06-04 08:14

Fel i feeden.

Prisjämförelsetjänsten Prisjakt har fällts för vilseledande reklam. Företagets funktion Dagens Deals, som lanserades 2015, har gjort att man hamnat i trubbel hos Reklamombudsmannen. Det är en privatperson som har anmält reklamen.

- Enligt anmälaren är det vilseledande att den som går in på Prisjakt.nu och klickar på ett erbjudande på "dagens deals" inte slussas till rätt produkt. Felet som uppstår är att det nästan aldrig stämmer vad det är som mark­nads­förs och vad för vara som syns när man klickar vidare till sidan, skriver RO om anmälan.

Dagens Deal är den funktion hos Prisjakt som listar de hetaste erbjudandena hos Sveriges e-handlare just nu. Jämförelsetjänsten tittar på priset över tid och om den ser ett stort prisfall så listas produkten i fråga som Dagens Deal.

LÄS ÄVEN: Prisjakt lanserar Dagens Deals

Problemet uppstår när det blir fel i e-handlarnas produktlistor, som delas med Prisjakt, och en produkt identifieras som en annan. Om den felaktiga produkten då har ett mycket lägre pris hamnar den med stor sannolikhet bland Dagens Deal.

Annons
Annons

Det är detta som har hänt anmälaren som såg en klocka, som vanligtvis kostar 3000 kronor, för 459 kronor i Dagens Deals. När personen i fråga klickade sig vidare till e-handlaren som sålde den för det priset så visade det sig vara ett armband, inte en klocka.

- Då man klickar på länken som leder konsumenten till klockans produktsida hos återför­säljaren Watchia länkas man istället till en produktsida för ett armband till klockan som avses i annonsen på Prisjakt.nu. Armbandet säljs för 459 kronor, skriver RO.

Prisjakts försvarar sig med att de hanterar i snitt 2 000 000 nya unika priser varje dag och att de inte har för avsikt att vilseleda konsumenterna.

- Annonsörens värdeord är transparens, kompetens och acceptans. Tjänsterna bygger på trovärdighet och annonsören tjänar ingenting på att leda konsumenter till fel produkt – snarare tvärt om. Annonsören vill alltid ha konsumentens bästa i fokus och bygger tjänsten därefter, återger RO Prisjakts yttrande.

Jämförelsetjänsten lyfter också det faktum att konsumenterna erbjuds ett verktyg på sajten för att anmäla när det blir fel. Reklamombudsmannen fäller dock Prisjakt för vilseledande reklam.

- Reklamombuds­mannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att återförs­ä­l­j­a­ren säljer den mark­nad­sförda klockan för 459 kronor. Reklamen är därför vilsele­d­ande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler. Enligt artikel 24 i ICC:s regler är en rättelse i efterhand i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig, skriver Reklamombudsmannen.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta