Annons

Prisjakt höjer klickpriserna i Sverige och Norge

Prisjakt höjer klickpriserna i Sverige och Norge

2015-08-11 09:07

Prisjämförelsesidan Prisjakt har redan infört en differentierad prissättning i Sverige och nu kommer samma ändring till Norge.

Prisjakt meddelade häromdagen sina e-handelskunder i Norge att nya klickpriser gäller från och med 1 november 2015. Det talades om att man frångår sin odynamiska enhetsprislista vilket förstås låter dåligt.

Det handlar som tur är inte om några dynamiska priser, som ändras hur som helst. Det handlar dock om en prishöjning för många e-handlare.

Den nya modellen innebär att olika kategorier får olika klickpriser. En modell som infördes i Sverige redan 1 maj i år. Den 1 november är det alltså våra grannars tur.

- Vi genomförde förändringen 1 maj i Sverige. Vi informerade e-handlarna tidigare på våren och började använda den nya prismodellen 1 maj. Det har inte varit de stora diskussionerna kring förändringen i Sverige. Tror det beror på att det har varit Prisjakt som tidigare har haft en egen modell för prissättning och nu påminner vår modell mer om det generella sättet att ta betalt på i branschen, säger Magnus Bengtsson, Head of Partnerships på Prisjakt.

Linsklick är dyrt

Exempelvis kostar nu klick inom segment D, som är Linser och linsvätskor, 9 kronor per klick. Näst dyrast är segment C som innehåller produkter som barnvagnar, cyklar, sängar, värmepumpar med mera. I dessa kategorier kostar ett klick 3,75 kronor.

Annons
Annons

Den fullständiga prislistan finner ni här.

Elektronik som är en stor kategori hos Prisjakt ska dock inte påverkas i samma omsättning. Men generellt sätt ska det vara en prishöjning.

- Förändringen innebär totalt sätt en viss prishöjning, men framför allt en mer rättvis prismodell. Vad gäller elektronik är prisökningen begränsad och de butikerna påverkas inte i någon större grad av omläggningen, säger Magnus Bengtsson.

Elektronik hittar man nu i segment A, med ett klickpris på 1,35kr per klick. Prisjakt meddelar även att man samtidigt som förändringarna skall ha gjort det lättare för e-handlare att välja CPO (betala per order) istället för CPC (betala per klick).

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta