Prisjakt ser in i framtiden – förutspår e-handlarnas priser

"Från prishistorik till prisframtid".

Det är tur att det inte är den första april idag för Prisjakt meddelar nämligen att de ska leverera framtidens produktpriser till kunderna. I morgon ska jämförelsetjänsten få sin största uppdatering någonsin och en av ändringarna är att man nu ska kunna få reda på framtida pris på en produkt.

Prisjakt har länge jobbat med prishistorik, och att kunna se hur ett pris på en produkt förändrats över tid. Nu går alltså tjänsten åt andra hållet på tidslinjen, in i det okända. Företaget har dock inte byggt en tidsmaskin, utan det handlar förstås om prognoser.

Annons

- Att gå från enbart prishistorik till att se prognoser av priser i framtiden kan bli revolutionerande, säger Christian Vikingsson, Product Manager på Prisjakt, i ett pressmeddelande.

Redan under våren få veta julpriserna

Det hela sker med hjälp av maskininlärning och befintlig data som Prisjakt sitter på. Funktionen beräknas även bli smartare för varje dag som går, i takt med att företagets algoritmer blir bättre

- I framtiden tror vi att du redan under våren kan veta vad julklappen sannolikt kommer att kosta under julhandeln. Baserat på det kan du göra mycket bättre val om när du ska köpa, inte bara från vem. Du kommer också kunna se vad som händer med liknande produkter och varför andra med liknande intressen väljer en viss produkt, säger Christian Vikingsson.

Sentiment Badges

Den nya sidan ska även bjuda på något som kallas Sentiment Badges, vilket förmodligen kan vara intressant för e-handlare att ha koll på.

- Den nya funktionen (Sentiment Badges) grundar sig i machine learning som genom analys läser av tidigare betyg och omdömen och ger en snabb summering av vad användare tycker om en viss butik, exempelvis om de tycker att butiken har bra leveranstider eller kundsupport, skriver Prisjakt.

Smart shopping

Den nya versionen av Prisjakt kommer att lanseras imorgon, den 12 mars. Christian Vikingsson talar nu om "smart shopping", något som företagets Nordenchef också är inne på.

-För oss handlar det inte om att få konsumenter att handla oftare, utan snarare smartare, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.

Annons
Annons