Annons

Prisjakt ser in i framtiden - förutspår e-handlarnas priser Vikingsson ser in i framtiden

Prisjakt ser in i framtiden - förutspår e-handlarnas priser

2019-03-11 11:49

"Från prishistorik till prisframtid".

Det är tur att det inte är den första april idag för Prisjakt meddelar nämligen att de ska leverera framtidens produktpriser till kunderna. I morgon ska jämförelsetjänsten få sin största uppdatering någonsin och en av ändringarna är att man nu ska kunna få reda på framtida pris på en produkt.

Prisjakt har länge jobbat med prishistorik, och att kunna se hur ett pris på en produkt förändrats över tid. Nu går alltså tjänsten åt andra hållet på tidslinjen, in i det okända. Företaget har dock inte byggt en tidsmaskin, utan det handlar förstås om prognoser.

- Att gå från enbart prishistorik till att se prognoser av priser i framtiden kan bli revolutionerande, säger Christian Vikingsson, Product Manager på Prisjakt, i ett pressmeddelande.

Redan under våren få veta julpriserna

Det hela sker med hjälp av maskininlärning och befintlig data som Prisjakt sitter på. Funktionen beräknas även bli smartare för varje dag som går, i takt med att företagets algoritmer blir bättre

Annons
Annons
- I framtiden tror vi att du redan under våren kan veta vad julklappen sannolikt kommer att kosta under julhandeln. Baserat på det kan du göra mycket bättre val om när du ska köpa, inte bara från vem. Du kommer också kunna se vad som händer med liknande produkter och varför andra med liknande intressen väljer en viss produkt, säger Christian Vikingsson.

Sentiment Badges

Den nya sidan ska även bjuda på något som kallas Sentiment Badges, vilket förmodligen kan vara intressant för e-handlare att ha koll på.

- Den nya funktionen (Sentiment Badges) grundar sig i machine learning som genom analys läser av tidigare betyg och omdömen och ger en snabb summering av vad användare tycker om en viss butik, exempelvis om de tycker att butiken har bra leveranstider eller kundsupport, skriver Prisjakt.

Smart shopping

Den nya versionen av Prisjakt kommer att lanseras imorgon, den 12 mars. Christian Vikingsson talar nu om "smart shopping", något som företagets Nordenchef också är inne på.

-För oss handlar det inte om att få konsumenter att handla oftare, utan snarare smartare, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Annons
Annons
Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Annons
KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta