Prissättningens ädla konst

Vi snubblade över en intressant artikel hos ConversionXL som handlar om hur man prissätter saker och hur kunder uppfattar priser. Detta är även något som Fredrik Lennström har diskuterat tidigare. Denna artikel går dock djupare och visar på hur flexibelt och komplicerat prissättning är. Den börjar med ett citat av William Poundstone:

"Människor tenderar att vara helt ovetande om priser. I motsats till ekonomisk teori väljer vi inte mellan pris A och B genom att konsultera våra osynliga, imaginära, prislappar och köper den som ger högre nytta, säger han. Vi använder gissningar och ett svagt minne om vad saker "brukar kosta.""

Annons

Artikeln fortsätter med att förklara hur människor är "konstiga och irrationella" när det kommer till priser. Ett exempel på detta skall vara att människor som rör sig i ett motsols mönster, i ett snabbköp, spendera något mer än de som rör sig åt andra hållet. Det handlar mycket om hur människor är oberäkneliga när det kommer till pris.

Som tur är finns det flera beprövade trick som hjälper den mänskliga hjärnan att ta ett beslut. För det kanske inte alltid handlar om att få någon att köpa en produkt till det högsta priset. De handlar snarare om att övertyga den mänskliga hjärnan om att ta ett beslut och köpa den produkten som kunden faktiskt vill ha, men har svårt att "klicka på köp".

Knepen handlar bland annat om att använda referenspunkter med högre priser, det magiska med siffran nio och hur man bör hjälpa kunder med jämförbara exempel.

För att få veta mer om prissättningens ädla konst tar ni er till artikeln här: "Pricing experiments you might not know, but can learn from".

Annons