Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

"Försäljningen av begagnade herrkläder ökar mest, följt av damkläder och barnkläder. Även secondhand-väskor och skor visar god tillväxt. Konsumtionströtthet och klimatångest tros ligga bakom utvecklingen".

Så skrev Tradera nyligen i ett pressmeddelande om företagets försäljning under det första kvartalet 2019. På Traderas hemsida ska försäljningen av begagnat mode ha ökat med 21 procent under den aktuella perioden, vilket företaget kopplar ihop med ett ökat intresse för klimatfrågor i samhället i stort.

Annons

LÄS ÄVEN: Secondhand-boom på nätet: "Ökning i mångmiljonklassen"

Men Traderas Q1-siffror är knappast det första tecknet vi har fått på att secondhand på nätet tar allt större plats. I ett helgreportage som vi publicerade tidigare i år, delgav aktörer som Myrorna och Erikshjälpen sina e-handelsplaner, och det var tydligt att intresset för handel med begagnade varor online är stort både från säljarnas och köparnas sida.

LÄS ÄVEN: Sen start men nu välter secondhand nätet

Exakt vad det ökade intresset för secondhand beror på låter vi vara osagt, men klart är att de traditionella aktörerna knappast kommer att kunna räkna med att få hela försäljningskakan själva. Företag som Tradera och Blocket har redan fått vänja sig vid konkurrens från nyare initiativ som Facebook Marketplace, men nu växer sig en ny säljkanal för begagnade varor allt starkare.

Community snarare än köp- och säljkanal

Det handlar om privata grupper på Facebook. Det finns förstås en mängd sådana grupper, som kan rikta in sig på exempelvis ett visst intresse eller ett specifikt geografiskt område. Men en aktör som kanske har lyckats extra väl är gänget bakom grupperna inom konceptet "Lyxloppis". Det består i dagsläget av fyra Facebook-grupper; Lyxloppis Mode, Lyxloppis Bag, Lyxloppis Heminredning Stockholm och Lyxloppis Kids.

- Det är ett köp- och säljcommunity, som vi kallar det. Vi har nu omkring 135 000 medlemmar och vi har lyckats växa grupperna med en väldigt liten organisation. Vi är egentligen bara tre personer som arbetar med det här, berättar Johan Engström, som driver communityt.

Enligt Johan Engström är en viktig skillnad mellan de traditionella secondhand-försäljarna och privata grupper som Lyxloppis att de senare fungerar mer som just ett community. Här är det inte bara tal om att sälja och köpa, utan det förekommer även olika diskussioner mellan medlemmarna som till exempel tipsar varandra om saker att köpa.

- Ungefär vart tredje inlägg är ett "jag söker"-inlägg, det vill säga att en person söker efter en viss vara eller en variant av den varan. Det kan vara allt ifrån en modell av en Louis Vuitton-väska till att man lägger upp en skärmdump av ett soffbord och undrar ifall någon har ett sådant att erbjuda.

Annons

Hur bestämmer ni vad som är lyxigt nog för att säljas i grupperna?

- Det är ett urval från fall till fall, men generellt sett kan man säga att vi undviker produkter från kedjor som till exempel Ikea, Gina Tricot och H&M. Vi riktar in oss på lite mer exklusiva märken samt en del antikviteter och designföremål.

Cirka 50 procent säljs

Den första Lyxloppis-gruppen, Lyxloppis Mode, startades år 2013 av en person vid namn Sofia Andersson. Senare tillkom Lyxloppis Heminredning Stockholm, som grundades av Emelie Norberg. För ungefär två år sedan tog projektet med grupperna ordentlig fart. De blev fler i antal, och antalet medlemmar ökade stadigt. Sofia Andersson och Emelie Norberg fick så småningom sällskap av Johan Engström, och i dag jobbar alla tre med att administrera inlägg och medlemmar i de fyra Lyxloppis-grupperna.

Johan Engström ser flera anledningar till gruppernas ökande popularitet. Dels finns det en enkelhet i att sälja och köpa via sociala medier, där människor ändå tillbringar mycket av sin tid. En annan viktig faktor är att det är kostnadsfritt, och en tredje att den sociala diskussionen gör sitt till för att öka intresset.

Och precis som andra aktörer i branschen ser Johan Engström ett ökat intresse för secondhand och delningsekonomi i samhället i stort.

- I samband med Black Friday i höstas kom ju även uppropet White Monday. Då var det ganska mycket snack i grupperna om att främja andrahandshandeln.

LÄS ÄVEN: 120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Har ni någon uppfattning om hur mycket av det som läggs upp som faktiskt säljs?

- Det är en bra fråga. Tyvärr är det inget vi ser, utan det vi tittar på är engagemang och kommentarer. Utifrån det skulle jag uppskatta att ungefär 50 procent av annonserna resulterar i försäljning, men det är något högre i gruppen för väskor.

Facebook underlättar med nya tjänster

Hittills har Lyxloppis-grupperna finansierats av en del sponsrade inlägg, samt i form av grundartrions eget kapital och pengar från externa investerare.

- Just nu är bygget av ett community och att växa antalet medlemmar det som står överst på vår agenda. Men vi ser framför oss att det kommer att gå att göra en affär av det här så småningom.

Som stöd för den visionen lägger Johan Engström fram den rad av satsningar som Facebook har gjort, eller planerar att göra, för att underlätta för grupper i stil med Lyxloppis.

Till exempel har algoritmerna på det sociala mediet ändrats till fördel för vänner och grupper, och till nackdel för företag - som Facebook förstås helst vill ska köpa annonser - vilket har lett till att grupperna får en större organisk spridning. Facebook har också aviserat planer på att tillåta annonser i de privata grupperna, vilket skulle ge helt nya möjligheter för grupper som Lyxloppis.

De sponsrade inlägg som finns i gruppen i dag får administratörerna hantera utanför gruppen och sedan lägga in manuellt, och det har inte tagits ut någon förtjänst på de transaktioner som gjorts.

- Vi som gruppägare driver trafik och engagemang och Facebook inser att vi har en viktig roll.

300 annonser om dagen

Men konkurrerar inte grupper som Lyxloppis med Facebooks egen secondhand-satsning Facebook Marketplace? Inte nödvändigtvis, menar Johan Engström. Han beskriver den senare som en "horisontell marknadsplats", där det för all del finns mycket varor att handla, men där kvaliteten kan variera. I Lyxloppis-grupperna vet du däremot att du får vad Johan Engström beskriver som "bra grejer".

För de 300 annonser som kommer upp i Lyxloppis-communityt varje dag, har Johan Engström och hans kollegor nämligen gått igenom ungefär 400 och valt bort sådant som inte håller måttet. Det kan till exempel vara att annonsören inte har lagt upp information om varans skick eller att varan i sig helt enkelt håller för låg kvalitet. Även på det området har Facebook för övrigt lanserat verktyg som ska underlätta den manuella kontrollen av alla varor.

- Vi är ett curerat community där man kan hitta mycket inspiration, medan Marketplace säljer mer på pris. Grupper är mer nischade och därför betydligt bättre om du söker efter en viss produkt, säger Johan Engström, och tillägger att han inte ser några problem med att de privata grupperna och Marketplace agerar sida vid sida eftersom de fyller olika funktioner.

Handeln flyttar till sociala medier

Lyxloppis grupper har hittills främst tilltalat kvinnor, som inom grupperna för mode och väskor utgör cirka 90 procent av kunderna. Johan Engström uppskattar att de flesta är i åldern 35-40 år.

Har ni planer på att utöka med fler grupper?

- Det har vi definitivt. Vi tittar till exempel på att skapa en rikstäckande grupp för inredning. Men det har varit en resursfråga. Vi behöver hitta en modell för att växa, och det kommer vi att göra.

På frågan om vad framtiden kommer att föra med sig i form av försäljning via grupper på sociala medier, tvekar inte Johan Engström. Han lyfter fram att detaljhandeln i allt högre utsträckning sker i andra kanaler än på företagens egna sajter, vilket för med sig att kunden kan köpa sin vara där hon eller han för tillfället är. Ett exempel på det är att Instagram nyligen öppnade för försäljning direkt i användarnas sociala flöden. 

LÄS ÄVEN: H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

- Företag kommer att sälja mer och mer i olika sociala gränssnitt och mycket av detaljhandeln kommer att flytta till sociala medier, avslutar Johan Engström.

Annons