Annons

Privatkonsumtionen i Kina ökar tack vare E-handeln

Privatkonsumtionen i Kina ökar tack vare E-handeln

2013-04-09 10:21

E-handeln i Kina växer stadigt, men inte bara på bekostnad av den fysiska handeln. Den har även gett privatkonsumtionen en rejäl skjuts framåt. Anledningen är att e-handeln når personer i områden där den fysiska handeln inte är tillräckligt utbredd.

Kinas e-handelsmarknad har bokstavligen exploderat på senare år och miljontals kineser kan nu koppla upp sig och köpa saker som de bara kunde drömma om för några år sedan. Redan 2012 var landet nära att gå om USA som världens största e-handelsmarknad.

Och i takt med att antalet nätshoppare ökar, samtidigt som fler kineser får en förbättrad ekonomi så spås landet 2020 nå en försäljningsvolym på mellan 420 och 650 miljarder dollar. En siffra som i dag motsvarar USA:s, Japans, Storbritanniens, Tysklands och Frankrikes e-handelsmarknader tillsammans.

Men e-handeln i landet plockar inte bara marknadsandelar från den fysiska handeln. Enligt en rapport från McKinsey Global Institute, har e-handeln en stor påverkan på att privatkonsumtionen i landet ökar. Mycket tack vare att e-handeln når personer i områden där den fysiska handeln expanderar för långsamt, och inte klarar av att möta den ökande efterfrågan.
– Näthandeln har en tydlig inkrementell effekt på den totala konsumtionen. Något som gör att den privata konsumtionen kan öka med 4 till 7 procent till år 2020, säger Chen Yougang, en av medförfattarna till rapporten

Mest tydligt på mindre orter

Näthandeln i landet fungerar alltså inte bara som en ersättningskanal för handel som annars hade skett i fysiska butiker. Enligt en undersökning är nästan varannan dollar som spenderas på nätet inkrementell konsumtion, enkelt uttryckt att den sker tack vare e-handelns möjligheter.

Effekten är tydligast i små och medelstora tätorter som i allmänhet saknar ”lockande” fysiska återförsäljare. Man har bland annat märkt att städer som Changsha, Guilin och Jiujiang som tenderar att ha en relativt lägre konsumtion per capita, gärna spenderar mer på nätet.
– E-handel är bara en av många faktorer som kommer att bidra till Kinas nya modell för ekonomisk tillväxt. Men det håller snabbt på att bli ett område där Kina skulle kunna leda världen inom innovation, snarare än att förlita sig på dess historiska kostnadsfördel inom tillverkning, säger Richard Dobbs, en annan av medförfattarna till rapporten.

Källa: PDO

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta