Produktrekommendationer ökade merförsäljningen

Automatiska produktrekommendationer kan vara en drömfunktion för e-handlare. Det var det för nätbutikerna Leila's General Store, Länna Sport och Lampan.se. Efter att ha implementerat en sådan e-handelsmodul i sin webbshop ökade de sin merförsäljning med 15 till 26 procent.

En modul som ger kunderna automatiska produktrekommendationer kan vara en smidig funktion som ökar merförsäljningen i en webbshop. Särskilt om e-handlaren inte behöver lägga ner någon tid på, eller investera i någon marknadsföring. Ofta gör besökarna i webbutiken hela jobbet, utan att ens veta om det.

Plattformsleverantören E37 erbjuder e-handelssystem men man har även en e-handelsmodul, Automatiska Produktrekommendationer. En modul som används för att visa relaterade produkter på olika sidor och innehållsytor i en webbshop.

Annons

Huvudsyftet är att visa fler produkter som kunden kan tänkas vilja köpa samtidigt. Det andra syftet är att hjälpa kunden att överhuvudtaget hitta exakt den produkt som avgör köpbeslutet, något som kan höja konverteringsgraden.

– Modulen parar ihop produkterna allt bättre ju mer statistik som har samlats in från besökarnas köp och klickbeteende. Den är alltså inte en universallösning för en helt nylanserad e-handel. Däremot är den ett kraftfullt redskap när en shop har kommit igång och man vill lägga i en högre växel för att öka lönsamheten, säger Fredrik Karlsson, VD på E37.

En markant ökning

Nyligen gjorde man en statistisk undersökning av försäljningsökningen i de tre nätbutikerna Leila's General Store, Länna Sport och Lampan.se. Resultatet visade en markant ökning i samtliga butiker efter implementeringen av modulen för automatiska produktrekommendationer.

Leila's General Store ökade sin merförsäljningen med 25 procent beräknat på de sju månader som modulen har använts i webbshopen, jämfört med närmast föregående sju månader.

– Med merförsäljning avser vi i detta fall de produkter som köps utöver den första produkten i samma order. Samtidigt har andelen köp som bara innehåller en produkt minskat med 18 procent. Förbättringen är särskilt intressant då Leila's General Store redan tidigare hade goda siffror, säger Fredrik Karlsson.

När det gällde Länna Sports webbshop förväntade man sig inte en lika stor förbättring eftersom de använt en tredjepartstjänst för produktrekommendationer redan under 2012. En jämförelse med föregående sjumånadersperiod gav dock en ökad merförsäljning med hela 48,5 procent.

Missvisande statistik

Annons

Men eftersom Länna Sport i hög grad säljer olika slags produkter under olika årstider visste man dock att den statistiken kunde vara missvisande.

– Vi gjorde om jämförelsen för motsvarande period under 2012, och fann då ändå en kraftig ökning med 26 procent. Detta indikerar att man får störst förbättring med en helintegrerad lösning för produktrekommendationer i själva e-handelsplattformen, som tar hänsyn till maximal mängd statistik och kundbeteende och kan placeras ut på flera ställen i webbshopens sidor, säger Fredrik Karlsson.

Slutligen gjorde man även en jämförelse med perioden februari till augusti 2011, då Länna Sport helt saknade automatiska produktrekommendationer. Ökningen jämfört med den perioden var 58 procent.

Den tredje butiken i undersökningen var Lampan.se, som säljer belysning och lampor. Ett svårare case enligt Fredrik.

– Där har man alltid haft en hög andel köp med endast en produkt, 76,3 procent. Här visar en jämförelse mellan 2012 och 2013, en ökning av merförsäljningen med 15,4 procent, och en total försäljningsökning med 130 procent.

 

Källa: E37

Annons