Annons

Proffsaktörer i byggbranschen går samman och bildar ny jätte Beijer Byggmaterial (övre raden): Mats Viklund Deilert, Geir Thomas Fossum, Magnus Thorson. Bygg-Ole (nedre raden): Fredrik Källman, Ole Gustafsson, Gunnar Gustafsson.

Proffsaktörer i byggbranschen går samman och bildar ny jätte

2018-10-10 08:11

"Blir Stockholmsregionens starkaste aktör".

Beijer Byggmaterial och Bygg-Ole, som båda säljer byggmaterial för yrkesproffs, gör nu gemensam sak. Det innebär att de båda varumärkena kommer att gå ihop, vilket sker genom att Beijer Byggmaterial köper upp Bygg-Ole.

Vi har tidigare berättat om båda företagen. Bygg-Ole blev aktuella när de efter 72 år i branschen till slut gav sig in i e-handeln. Även Beijer har e-handel och har tidigare bland annat lanserat en egen app.

LÄS ÄVEN:
Bygg-Ole tar steget ut på nätet efter 72 år
Beijer vill öka snickarglädjen med ny e-handelsapp

Får 16 varuhus i Stockholmsområdet

Enligt företagen själva innebär uppköpet att de tillsammans "blir Stockholmsregionens starkaste aktör inom den professionella bygghandeln". Detta då Beijer med sina 12 varuhus i Stockholmsområdet nu även kommer att driva Bygg-Oles fyra varuhus. Den senare kategorin kommer dock fortfarande att heta Bygg-Ole, då parterna bedömer att varumärket är så pass starkt att det bör vara kvar.

Annons
Annons
- För oss på Bygg-Ole är Beijer Byggmaterial en perfekt matchning som ligger rätt i tiden. Den kultur som vi har byggt upp passar mycket bra med Beijers värderingar. Vi jobbar båda utifrån en liknande strategi, med fokus på proffsmarknaden, och det finns många fördelar för våra anställda och kunder med att ha Beijer som en stark och investeringsvillig ny ägare, säger Mats Hedlund, vd på Bygg-Ole, i ett pressmeddelande.

"Kompletterar varandra mycket väl"

Totalt kommer den nya koncernen att omfatta 73 varuhus och tre logistikhubar. Från Beijers sida har man stor tilltro till att de tillsammans med Bygg-Ole kommer att behålla sin starka ställning på marknaden.

- Vi har fört en dialog med Bygg-Ole som vi har kommit i hamn med vilket gör oss till Stockholms starkaste spelare. Vi kompletterar varandra mycket väl både kulturellt, strategimässigt och geografiskt. Nu ska vi tillsammans bygga vidare på dessa styrkor och skapa Stockholms starkaste kundmagnet för byggproffs och hemmaproffs, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.

Utöver varuhusen kommer den nya byggjätten även att ha totalt tre logistikhubbar. Exakt hur den fortsatta e-handelsverksamheten kommer att se ut, verkar ännu inte vara bestämt.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Annons
Annons
Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Uppdaterar företagets Pitstop-funktion.

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

Följer systerbutiken Eleven i att få en makeover.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Invigning: 11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Yta på 17 000 kvadratmeter.

2
Ny <nobr>e-handel</nobr> når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Ny e-handel når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Räknar med ökning på 200 procent.

Väljer bort e-handel:

Väljer bort e-handel: "Kunderna vill ha fysiska butiker"

Öppnar sex nya varuhus nästa år.

1
Annons
Annons
Skincity satsar på paketskåp och <nobr>2-timmarsleverans</nobr>

Skincity satsar på paketskåp och 2-timmarsleverans

"Ett fint komplement".

<nobr>E-handlarna</nobr> laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta