Prognos: BF kan nå 6,6 miljarder kronor – eller mer

Men det blir svårt att upprepa samma tillväxtexplosion som förra året.

Svensk Handel har tagit tempen på årets stora shoppingevent, Black Friday. Inte oväntat så är många av Sveriges detaljhandlare redo för kalaset och enligt Svensk Handels undersökning så ska 4 av 10 handlare genomföra Black Friday-kampanjer i år. Och lika många räknar med en ökad försäljning under perioden.

"Utesluter inte en ännu större tillväxt"

Undersökningen, som Svensk Handel har gjort, gäller hela detaljhandeln och Johan Davidson, chefsekonom på organisationen, är inte helt säker på att prognosen håller.

Annons

- Handeln är på tårna och vi bedömer att Black Friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen under Black Friday i år växer med mellan 18 och 25 procent. Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor, säger Johan Davidson och fortsätter:

- Black Friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt.

"Svårt att upprepa samma tillväxttakt"

Precis som vi på Ehandel.se förutspådde i E-rapporten #5 så räknar alltså även Svensk Handel med att tillväxttakten kommer att sakta in lite under årets Black Friday.

LÄS ÄVEN: Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

- Vi har sett en formidabel tillväxt under Black Friday de två föregående åren och utifrån de indikatorer vi ser nu blir det svårt att upprepa samma tillväxttakt som då. Men det förtar inte det faktum att det i år blir en större utmaning för handeln och hela logistikkedjan att kunna svara upp mot den ännu högre efterfrågan.

Enligt Svensk Handels prognos så väntas dagen i år omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor, vilket kan jämföras med förra årets uppskattade omsättning på 5,3 miljarder.

Annons