Annons

Prognos: BF kan nå 6,6 miljarder kronor - eller mer Johan Davidson

Prognos: BF kan nå 6,6 miljarder kronor - eller mer

2018-11-14 09:15

Men det blir svårt att upprepa samma tillväxtexplosion som förra året.

Svensk Handel har tagit tempen på årets stora shoppingevent, Black Friday. Inte oväntat så är många av Sveriges detaljhandlare redo för kalaset och enligt Svensk Handels undersökning så ska 4 av 10 handlare genomföra Black Friday-kampanjer i år. Och lika många räknar med en ökad försäljning under perioden.

"Utesluter inte en ännu större tillväxt"

Undersökningen, som Svensk Handel har gjort, gäller hela detaljhandeln och Johan Davidson, chefsekonom på organisationen, är inte helt säker på att prognosen håller.

- Handeln är på tårna och vi bedömer att Black Friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen under Black Friday i år växer med mellan 18 och 25 procent. Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor, säger Johan Davidson och fortsätter:
- Black Friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt.

"Svårt att upprepa samma tillväxttakt"

Precis som vi på Ehandel.se förutspådde i E-rapporten #5 så räknar alltså även Svensk Handel med att tillväxttakten kommer att sakta in lite under årets Black Friday.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

- Vi har sett en formidabel tillväxt under Black Friday de två föregående åren och utifrån de indikatorer vi ser nu blir det svårt att upprepa samma tillväxttakt som då. Men det förtar inte det faktum att det i år blir en större utmaning för handeln och hela logistikkedjan att kunna svara upp mot den ännu högre efterfrågan.

Enligt Svensk Handels prognos så väntas dagen i år omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor, vilket kan jämföras med förra årets uppskattade omsättning på 5,3 miljarder.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta