Annons

Prognos: Så många miljarder omsätter nätmaten i år SDH har släppt nya siffror

Prognos: Så många miljarder omsätter nätmaten i år

2018-03-12 15:36

Väntas öka med 24 procent.

Den växer stadigt men det handlar fortfarande om väldigt små andelar av den totala handeln. Så brukar den svenska e-handeln med dagligvaror beskrivas.

Och 2018 blir inget undantag, åtminstone inte om man ska tro Svensk Digital Handels prognos för året. Enligt nya siffror från företaget, som smygpresenterades på D-Congress i förra veckan, kommer e-handeln med livsmedel och andra dagligvaror att omsätta 5,7 miljarder under 2018. Det innebär en ökning på 24 procent jämfört med året före, men nivån ligger totalt sett kvar på någon enstaka procent av den totala handeln med livsmedel.

1 av 8 ska testa i år

Svensk Digital Handel konstaterar dock också att var tredje konsument som redan handlar mat på nätet, planerar att göra detta i högre utsträckning i år jämfört med förra året. Samtidigt ska en av åtta personer som inte har handlat mat på nätet, ha sagt sig vara på gång med att testa att göra det under det här året.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Prognosen föll samman men lösplocket ökade med 38%

Under 2017 omsatte e-handeln med dagligvaror 4,6 miljarder kronor, vilket motsvarar 1,6 procent av den totala försäljningen på området. De som handlar är i första hand personer som är mellan 26 och 35 år gamla och har barn. Genomsnittskonsumenten bor enligt SDH i ett storstadsområde och väljer att handla på nätet för att spara tid och förenkla sin vardag.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
IKEA har stora problem med sin <nobr>e-handelssajt</nobr>

IKEA har stora problem med sin e-handelssajt

Snart pågått i en vecka.

Annons
Annons
iApotek.se köper konkurrent för 11 miljoner kronor

iApotek.se köper konkurrent för 11 miljoner kronor

Konsolidering bland apoteks-uppstickare.

Junkyards nya flaggskepp blir pick-up för andra <nobr>e-handlare</nobr>

Junkyards nya flaggskepp blir pick-up för andra e-handlare

Öppnar i centrala Stockholm.

Odd Molly blöder pengar - stänger ner fysiska butiker

Odd Molly blöder pengar - stänger ner fysiska butiker

"Ska kritiskt utvärdera vår närvaro via egna fysiska butiker".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"God fart i e-handeln" - trots skakig start för ICAs darkstore

E-handelsansvarige lämnar för att bli vd på Hobbex.

Svenskt bolag lägger 300 miljoner på nätmathandel

Svenskt bolag lägger 300 miljoner på nätmathandel

Värdering på 2,24 miljarder.

Matsmart till nya marknader - han blir ny teknikchef

Matsmart till nya marknader - han blir ny teknikchef

Lämnar Proffsmagasinet för toppjobb hos e-handlaren.

Annons
Annons
Lindex om försäljningen hos Nelly:

Lindex om försäljningen hos Nelly: "Ser ett intresse"

Inledde unikt e-handelssamarbete.

Tonerlagrets Trissknep drog upp försäljningen med 30%

Tonerlagrets Trissknep drog upp försäljningen med 30%

"Försöker tänka utanför boxen".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager

Viskan System AB söker:

Driven, lösningsfokuserad Systemadministratör som brinner för IT


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta