Psykolingvistisk analys i framtidens marknadsföring

Marknadsföringens heliga graal kan vara att all kontakt med kunder och potentiella kunder är fullständigt personaliserad. Detta är något som har varit ganska klurigt att få till innan vi gick in i informationsåldern. Men även idag med alla de verktyg som finns tillgängliga så vet vi att det inte ens är alla e-handlare som personaliserar sina nyhetsbrev. Vi har alltså en bit kvar att gå.

Företaget IBM som jobbar mycket med psykolingvistisk analys och att få datorer att förstå människor och deras språk bättre har nu ett nytt knep för att skapa mer personliga erbjudanden till kunder och potentiella kunder.

IBM har utvecklat ett socialt analysverktyg som applicerats på mikrobloggen Twitter. Genom sin kunskap om språket och den mänskliga psykologin, som bland annat använts i deras datorprogram Watson, kan de genom att analysera Twitter-användares inlägg dra en hel del slutsatser om personen bakom. Förmodligen mer än de flesta är bekväma med. Verktyget är dock inte begränsat till Twitter utan kan användas på andra nätverk som Facebook, Instagram och LinkedIn.

Annons

Att IBM kan ta reda på när en Twitter-användare ska åka på semester, köpa hus eller skaffa barn kan förstås vara värdefullt för någon som säljer relaterade tjänster. Mer värdefullt vore dock om verktyget även kunde matcha användaren mot en befintlig kunddatabas. Och det kan det. IBM ska med sin teknik kunna leta fram en befintlig kunds konto i alla sociala medier.

Letar upp kunders sociala konton

Det är nu det börjar bli intressant, eller skrämmande beroende på hur man ser på det. IBM påpekar dock att de inte skapar någon databas över kunders konton i sociala medier. Och även om man ska kunna justera sina inställningar för att inte bli "skannad" tror IBM att det är bra för både kunder och företag.

– Ingen vill egentligen bombardera kunder med irrelevanta meddelanden, och likaså vill ingen bli spammad. Med hjälp av en djupare förståelse som vi kan få med hjälp av psykolingvistisk analys, kan upplevelsen bli mer personlig. På kundsidan, kommer konsumenterna inte att bombarderas med irrelevanta budskap, och på företagens sida, kommer de inte slösa bort sin tid eller pengar för att skapa missnöjda kunder. Det är win-win, säger Paul Papas på IBM Interactive Experience.

Målet är att kunna personalisera sina utskick genom att lära känna sina kunder via sociala medier. Och även om vi kanske inte pratar om personalisering på personnivå så ska man kunna segmentera sina kunder i olika stadier i livet och hur sugna de är på att köpa olika tjänster.

En djupare förståelse för sina kunder skall göra att företag ses som mindre tondöva inför sina kunder. Tiden då företag inte kunde titta in i din själ och se den verkliga personen bakom namnet kan vara förbi. Det verkar i alla fall vara IBM:s mål att bryta den barriären och det sägs kunna vara mycket lukrativt på den sista raden.

 

Källa: IBM Research, Co.design

Annons

Annons