Annons

Qliros Q1: Marcus Lindqvist med Qliro Groups tre bolag

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

2019-04-17 10:01

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Qliro Group rapporterar idag sina siffror för årets första kvartal. Omsättningen sjunker från cirka 716 miljoner, förra året, till 640 miljoner kronor i år. De områden koncernen satsar på ska dock alla visa tillväxt. Det är den egna försäljningen inom CDON som minskar.

- CDON Marketplace ökade externa handlares försäljning 36 procent medan nettoomsättningen minskade 31 procent i linje med omställningen, skriver Qliro Group.

LÄS ÄVEN: Qliro minskar sin omsättning - förbereder bolagen för utflytt

Rörelseresultatet gick från fjolårets cirka minus 59 miljoner till minus 33,5 miljoner kronor för årets första kvartal. Samtliga bolag (Nelly, CDON och Qliro) rapporteras ha levererat ett förbättrat resultat.

Annons
Annons
- Alla tre bolagen förbättrade sina rörelseresultat och stärkte sina marknadspositioner under kvartalet. Samtidigt pågår det strategiska arbetet med att etablera tre självständiga dotterbolag enligt plan, säger koncernchefen Marcus Lindqvist.

"Betydligt minskade personalkostnader"

Betalbolaget Qliro Financial Services ökade de totala rörelseintäkterna med 26 procent och Nelly ökade nettoomsättningen med 10 procent under perioden. Gällande CDON Marketplace så ska man "kraftigt ökat" försäljningen för externa handlare, det vill säga andra e-handlare som säljer på plattformen.

- Kommissionsintäkterna ökade med 32 procent vilket bidrog till att bruttoresultatet ökade med 11 procent till 44 miljoner kronor. Samtidigt minskade personalkostnaderna betydligt då bolaget drog nytta av sin IT-plattform och ökad automation. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar uppgick till -7 (-21) miljoner kronor i det säsongsmässigt svaga första kvartalet, kommenterar Marcus Lindqvist CDON Marketplace prestation.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta