Qliros tredje kvartal – tillväxt i alla de tre benen

Betaltjänsten ökar mest.

E-handelkoncernen Qliro Group rapporterar idag sina siffror för årets tredje kvartal. Omsättningen landar på strax över 665 miljoner kronor, vilket ska vara en minskning från 686 miljoner samma period i fjol. Positivt är dock att företaget går från ett rörelseresultat på minus 4,4 miljoner kronor till plus 0,7 miljoner.

Företaget består numera av CDON Marketplace, Qliro Financial Services och modebutiken Nelly. Marketplace-delen ska under perioden ha vuxit med 22 procent, betaltjänsten Qliro med 36 procent och Nelly ökade med 11 procent.

Annons

- Vår strategi är sedan juni 2018 att driva Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly som tre självständiga bolag. Detta bedöms skapa de bästa förutsättningarna för bolagens utveckling och därmed ett ökat aktieägarvärde. Arbetet med eventuella strukturaffärer, avyttringar eller börsnotering fortlöper enligt plan. Vi har satt nya finansiella mål för dotterbolagen samt tillsatt nya VD:ar till både CDON Marketplace och Nelly, säger Marcus Lindqvist, VD och koncernchef, i ett pressmeddelande.

Över 30 externa handlare

Qliro Group fokusera alltså på sin betaltjänst med samma namn och de avslöjar bland annat hur många externa e-handlare som nu använder den.

- Bolaget har över 30 handlare anslutna till sin plattform och över hälften av affärsvolymen kommer från e-handlare som inte ägs av koncernen. Det senaste året har 1,9 miljoner konsumenter använt bolagets digitala finansiella tjänster, konstaterar Marcus Lundqvist.

"Drivande i skiftet mot digital handel"

Samtidigt fortsatte CDON sin utfasning av den egna försäljningen, av framför allt hemelektronik, något som ska påverka både betalbolaget Qliro och CDON negativt.

- Qliro Groups bruttoresultat och rörelseresultat före avskrivningar ökade under kvartalet. Våra tre bolag har starka positioner i dynamiska och växande segment av e-handeln. Därutöver har vi en stark finansiell ställning. Gruppens kassa uppgick till 577 miljoner kronor och e-handelsverksamhetens nettokassa till 301 miljoner kronor. Våra bolag har starka marknadspositioner och är drivande i skiftet mot digital handel, säger Marcus Lindqvist avslutningsvis.

Annons