RNB:s e-handel når 128 miljoner – lanserar ny webbshop

Öppnar kvinnlig motsvarighet till Man of a Kind.

Med Polarn O. Pyret i täten och Brothers strax därefter tycker sig RNB ha lyckats väl med den omställning till e-handel som koncernen har genomfört hittills.

LÄS ÄVEN: POP:s omnisuccé minskade förlusten med 40 miljoner

Annons

Företaget släppte i dag sin delårsrapport för det andra kvartalet, och kunde i samband med det konstatera att omsättningen under perioden december-februari landade på 589 miljoner. Det är en summa som ligger i linje med förra årets. Under samma månader minskade dock rörelseresultatet från 11 till 4 miljoner kronor.

E-handelsökade med 50 procent

Nu är det dock tänkt att e-handeln ska få fart på både omsättning och resultat, och för att nå målen kommer en helt ny e-handel lanseras. Den beskrivs i RNB:s rapport som en damernas motsvarighet till Man of a Kind.

- Omställningen i Departments & Stores går trögt, men med Man of a kind och snart motsvarande för damsortiment, tas DSEs unika varumärkesrelationer tillvara inom e-handel. Koncernens totala e-handel ökade med 50 procent jämfört med föregående år och uppgår nu till 128 miljoner kronor på årsbasis. Koncernens koncept och varor visar styrka relativt marknaden i kvartalet, skriver RNB om sin e-handelsverksamhet.

LÄS ÄVEN: Efter floppen - Man of a Kind omsatte 3 miljoner i Q1

Exakt vad det nya e-handeln ska sälja återstår att se, men enligt rapporten handlar det bland annat om varor som finns att köpa på varuhuset NK.

- För Departments & Stores har vi några utmanande år framför oss tills omställningen av verksamheten är klar. En omställning som också kräver en digital utveckling i samspel med NK. Man of a kind och så småningom motsvarande koncept för kvinna är e-handelssatsningar baserat på de unika möjligheter koncernen besitter genom portföljen av varumärkesrelationer, skriver koncernens vd Magnus Håkansson i en kommentar till rapporten.

"Har gått in i exponentiellt förlopp"

RNB har i dag e-handelsverksamhet av olika slag i totalt tio länder, och det är tydligt att siktet är inställt på att utveckla försäljningen på nätet ytterligare.

- Transformationen från fysisk handel till e-handel har gått in i ett exponentiellt förlopp. Vår organisation går för högtryck i omställningsprojekt inom teknik (IT), arbetsprocesser och kompetensväxling. Därtill fortsätter vi att utveckla våra servicekoncept genom butikerna, skriver Magnus Håkansson.

Annons

Annons