Annons

RO totalsågar pungvax-företagets Instagram Fälls av RO

RO totalsågar pungvax-företagets Instagram

2018-02-12 08:05

Trippelt fälld.

Den finska pungvaxtillverkaren Dick Johnson, som säljer alla möjliga skönhetsprodukter för män, har fått känna på Reklamombudsmannens tuffa kärlek. Sveriges Kvinnolobby uppskattade inte ett antal av Dick Johnsons inlägg på Instagram och anmälde minst tre av dem till RO för könsdiskriminerande reklam.

LÄS ÄVEN: Finsk e-handel tar över Sverige med sitt pungvax

Inläggen ska innehålla lättklädda damer i olika poser som ansågs irrelevanta för det som faktiskt marknadsfördes, det vill säga olika manliga skönhetsprodukter. Företaget Greasy Fingers, som står bakom varumärket Dick Johnson, försvarar alla de anmälda inläggen på olika vis. Produkterna anses bland annat inte bara vara för män.

- Man publicerade bilden för att kvinnorna lika väl ska kunna använda produkterna och kläd­er­na som annonsören säljer. Produkterna är unisex, även om det är mest män som köper av dem, ska Greasy Fingers angett som förklaring i ett av fallen.

I det fallet var det en bild på en lättklädd kvinna i spetstrosor, med särade ben, som skulle sälja in skjortor, vilket företaget dock inte säljer. Ett av de andra inläggen beskrivs såhär:

Annons
Annons
“Bilden i inlägget visar en man som står i vågorna på en strand och bär en kvinna över sin ena axel. Hon hänger med rumpan mot kameran och överkroppen på andra sidan av mannen, så att den inte syns. Mannen är klädd i bad­shorts och kvinnan ser ut att vara klädd i en randig bikini. Mannen tittar in i kameran med ena handen placerad på kvinnans ena skinka och den andra runt hennes ben. I texten som finns i anslutning till bilden står ”När man tar sin brud och simma” följt av en smiley med solglasögon och därefter ”#gentlemen #dickjohnsonsweden #sommar”.”

"Kvinnan är inte livlös på något vis"

Greasy Fingers ska till RO förklarat det hela såhär:

“Varför annonsören använde en bild på en man och en kvinna, var för att skapa en positiv image. Ett par firar sin tid på stranden och har roligt tillsammans. På bilden syns likaså en skäggig man, som annonsören inte tycker är på något vis hotande. Annonsören vill skapa en känsla om att mannen tar hand om sin flickvän och älskar henne, även om de har det kul på stranden. Kvinnan på axlarna är inte livlös på något vis. Både mannen och kvinnan har badkläder på, inte bara kvinnan. Annonsören ser bilden som att den visar ett lyckligt och hälsosamt förhållande.”

I alla de tre fallen går dock RO på den Svenska Kvinnolobbyns linje och fäller Greasy Fingers för könsdiskriminerande reklam.

- Reklamombudsmannen finner att kvinnan, genom sin klädsel och pose, framställs som ett sexobjekt. Fram­ställ­ningen har ingen koppling till de marknadsförda produkterna, skönhetsprodukter för män, vilket är kränkan­de för kvinnor i allmänhet. Inlägget är därför köns­diskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta