RO totalsågar pungvax-företagets Instagram

Trippelt fälld.

Den finska pungvaxtillverkaren Dick Johnson, som säljer alla möjliga skönhetsprodukter för män, har fått känna på Reklamombudsmannens tuffa kärlek. Sveriges Kvinnolobby uppskattade inte ett antal av Dick Johnsons inlägg på Instagram och anmälde minst tre av dem till RO för könsdiskriminerande reklam.

LÄS ÄVEN: Finsk e-handel tar över Sverige med sitt pungvax

Annons

Inläggen ska innehålla lättklädda damer i olika poser som ansågs irrelevanta för det som faktiskt marknadsfördes, det vill säga olika manliga skönhetsprodukter. Företaget Greasy Fingers, som står bakom varumärket Dick Johnson, försvarar alla de anmälda inläggen på olika vis. Produkterna anses bland annat inte bara vara för män.

- Man publicerade bilden för att kvinnorna lika väl ska kunna använda produkterna och kläd­er­na som annonsören säljer. Produkterna är unisex, även om det är mest män som köper av dem, ska Greasy Fingers angett som förklaring i ett av fallen.

I det fallet var det en bild på en lättklädd kvinna i spetstrosor, med särade ben, som skulle sälja in skjortor, vilket företaget dock inte säljer. Ett av de andra inläggen beskrivs såhär:

“Bilden i inlägget visar en man som står i vågorna på en strand och bär en kvinna över sin ena axel. Hon hänger med rumpan mot kameran och överkroppen på andra sidan av mannen, så att den inte syns. Mannen är klädd i bad­shorts och kvinnan ser ut att vara klädd i en randig bikini. Mannen tittar in i kameran med ena handen placerad på kvinnans ena skinka och den andra runt hennes ben. I texten som finns i anslutning till bilden står ”När man tar sin brud och simma” följt av en smiley med solglasögon och därefter ”#gentlemen #dickjohnsonsweden #sommar”.”

"Kvinnan är inte livlös på något vis"

Greasy Fingers ska till RO förklarat det hela såhär:

“Varför annonsören använde en bild på en man och en kvinna, var för att skapa en positiv image. Ett par firar sin tid på stranden och har roligt tillsammans. På bilden syns likaså en skäggig man, som annonsören inte tycker är på något vis hotande. Annonsören vill skapa en känsla om att mannen tar hand om sin flickvän och älskar henne, även om de har det kul på stranden. Kvinnan på axlarna är inte livlös på något vis. Både mannen och kvinnan har badkläder på, inte bara kvinnan. Annonsören ser bilden som att den visar ett lyckligt och hälsosamt förhållande.”

I alla de tre fallen går dock RO på den Svenska Kvinnolobbyns linje och fäller Greasy Fingers för könsdiskriminerande reklam.

- Reklamombudsmannen finner att kvinnan, genom sin klädsel och pose, framställs som ett sexobjekt. Fram­ställ­ningen har ingen koppling till de marknadsförda produkterna, skönhetsprodukter för män, vilket är kränkan­de för kvinnor i allmänhet. Inlägget är därför köns­diskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler.

Annons

Annons