Annons

Rabattkoder kan både hjälpa och stjälpa E-butiken

Rabattkoder kan både hjälpa och stjälpa E-butiken

2013-07-08 08:16

Rabattkoder kan vara ett bra sätt att locka kunder, alla vill vi ju göra ett klipp. Men enligt detaljhandelsexperten, Jason Goldberg, kan rabattkoder av just den anledningen också vara dåligt för affären. De kan till och med skrämma iväg dina kunder.

När det gäller att förbättra sin e-handelssida så är ofta kassasidan det bästa stället att börja. Om en kund har sett till att kolla genom vilka produkter du säljer, lagt dem i sin varukorg och gått vidare till betalningssidan, då gäller det att se till att det inte finns något som får dem att avbryta köpet.

Enligt Jason Goldberg som driver bloggen Retail Geek, och som har över 20 års erfarenhet av detaljhandeln, är ett vanligt förekommande fel ett alltför framträdande fält för rabattkoder.

Rabattkoder är ett viktigt verktyg, och det gäller att fältet för kampanjkoder är lätt för användarna att hitta och använda, men enligt Goldberg är det viktigt att fältet inte avbryter kassaflödet för dina kunder.

– Ett misstag som jag ofta ser är att man har en tom ruta där användaren ska fylla i sin kod. Sedan födseln har vi alla betingats med att när vi ser en ruta, då ska vi fylla i den. Så även om de flesta börjat kassaprocessen utan avsikt att använda en rabattkod, så känns det fel att lämna den rutan tom när de kommit så pass långt.

Jason Goldberg väljer att lyfta fram Sears e-handel som ett tydligt exempel, deras kassa ska tydligen ha ett väldigt framträdande fält för rabattkoder.

– Man kan nästan höra användaren tänkande, "Oj, jag borde fått tag i en rabattkod innan jag började handla. Jag kommer inte att få samma erbjudande som alla andra”. Och alltför ofta, lämnar de din nätbutik och börja leta efter en kampanjkod i stället.

Titta på alternativa lösningar

När kunderna väl lämnat butiken är chansen stor att de inte kommer tillbaka. Enligt Goldberg gäller det att ha koll på hur ofta det här sker, något man kan kolla upp med hjälp av olika verktyg, till exempel Google Analytics.

Goldberg nämner också Google Keyword Tool som kan hjälpa användaren att se olika sökningar, och återigen lyfter han fram Sears som ett exempel.

– När det gäller Sears söker användare efter ”Sears Promo Code” 110 000 gånger i månaden. Förutsatt ett genomsnittligt ordervärde på 150 dollar så sätter Sears 16,5 miljoner dollar på spel varje månad. Och även om kunden kommer tillbaka så har de oftast hittat en kampanjkod, något som ger lägre vinst.

Lösningen enligt Jason Goldberg är att i stället att göra fältet för rabattkoder till en klickbar länk. När kunden sen klickar på länken så öppnas det upp ett fält där kunden kan skriva in en eventuell rabattkod. En metod som både Target och Zappos använder sig av.

– Ett annat alternativ är att hjälpa dem att hitta en rabattkod på din webbplats. Du kan ha en banner med ett erbjudande om billigare frakt, eller en länk som tar kunden till en sida på din sajt som listar giltiga kampanjer. Officemax är ett bra exempel på en e-handel som använder den här taktiken.

Summan av kardemumman är helt enkelt att se till att konsumenter med en rabattkod enkelt kan använda den, men samtidigt se till att du inte skrämmer iväg kunder med en hög köpintention från din e-handel.

 

Källa: retailgeek

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

andreaswedberg
2013-07-08 08:24

Jag tror på att lägga rabattkodsfunktionerna helt utanför kassan, på en egen sida. Så kommer vi bygga det den dag som vi kommer införa rabattkoder på rackesbutiken.se

mephisto73
2013-07-08 09:08

Någon föreslog att man skippar order rabattkod och använder presentkort istället. Detta har en annan psykologisk effekt på kunderna och minskar känslan av att "nu missar jag något".

biz
2013-07-08 09:33

Vi har bara en knapp som heter Presentkort klickar man på den öppnar sig fältet.

Vet hur jag själv funkar ser jag ett fält för rabattkod i kassan så gör jag en snabb googling för att se om det finns någon.

Qarillion
2013-07-08 10:53

Vi har faktiskt valt att ta bort både presentkort då vi har väldigt lite sådant och rabattkod för att det enligt mig ger mer negativt än positivt. Vi använder i princip aldrig rabattkoder och av egen erfarenhet så börjar jag söka efter just rabattkoder om jag själv skall handla någonstans där det fältet finns.

Väldigt skönt att inte få fler frågor om just rabattkoderna på mailen mer.

pyhobby
2013-07-08 11:35

Vi har också valt att använda ordet presentkort istället för rabattkod och jag är övertygad om att den stora massan inte försöker söka upp ett giltigt "presentkort".

Parvelito
2013-07-09 09:19

En liten travesti på Kjell-Olog Feldts berömda diktning i Riksdagens kammare, samma dag som man klubbade igenom beslutet om löntagarfonder.

"Rabattkoder är ett jävla skit,
men nu har vi baxat dem ända hit.
De skall skickas till varenda kund,
som varit på vår sida en kort liten stund.
Vi vill sälja för många miljarder,
och det skall betalas med massor av koder."

Annons
Rädsla för stämning när man skapar säkra <nobr>e-handelszoner</nobr>

Rädsla för stämning när man skapar säkra e-handelszoner

Välkommen till USA.

Annons
Annons
Louis Vuitton gör som Gucci - öppnar egen <nobr>e-handel</nobr> i Kina

Louis Vuitton gör som Gucci - öppnar egen e-handel i Kina

Lanserar samtidigt digital lyxklocka.

<nobr>E-handelsjätten</nobr> utreds för prisfusk efter miljardbudet

E-handelsjätten utreds för prisfusk efter miljardbudet

Konsumentorganisation kräver att köpet stoppas.

Ebay växte bara 3 procent - gör allt för att stävja Amazon

Ebay växte bara 3 procent - gör allt för att stävja Amazon

Marknadsplatsen omsatte 21,5 miljarder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

CyberPhoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform

CyberPhoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform

Går från in-house till e-handelsleverantör.

1
Sportamores lagerflytt har påverkat tillväxten negativt

Sportamores lagerflytt har påverkat tillväxten negativt

Men flytten går än så länge enligt plan.

Miljardbolag lägger vantarna på Sverigebaserade Bambora

Miljardbolag lägger vantarna på Sverigebaserade Bambora

Betalar över 14 miljarder kronor.

Annons
Annons
Glass direkt till dörren med Ben & Jerry's nya nätbutik

Glass direkt till dörren med Ben & Jerry's nya nätbutik

Vi försökte genast beställa.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

LensWay Group söker:

WEB/UX Manager

Humlegårdens Ekolager AB söker:

Operativ chef

uteprodukter.se söker:

Innesäljare till uteprodukter.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem