Räckesbutiken bygger nytt – första spadtaget avklarat

Inflyttning nästa höst.

När förra årets siffror hade räknats ihop, stod det klart att Räckesbutiken hade ökat med 25 procent och nått en omsättning på nära 50 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Räckesbutiken gör över sju miljoner kronor i vinst

Annons
Annons

Ett stenkast från dagens läge

Och av allt att döma ser tillväxten inte direkt ut att vara på väg att mattas av. Under gårdagen tog nämligen Räckesbutiken det första symboliska spadtaget på sin nya anläggning, som precis som företagets övriga verksamhet ska ligga i Ängelholm.

- Med ett ständigt ökande antal beställningar av glasräcken och ledstänger, och en växande organisation, börjar våra nuvarande lokaler bli för trånga. Företagets ledning har jobbat hårt för att hitta det bästa alternativet, och resultatet blev en till- och ombyggnad av en lokal endast ett stenkast från dagens läge i utkanten av Ängelholm i Skåne, skriver Räckesbutiken i ett inlägg på sin sajt.

De som fick utföra själva arbetet med att sätta spadarna i marken var Räckesbutikens grundare André Svensson och Andreas Wedberg, som utförde uppgiften tillsammans med Räckesbutikens partners från fastighetsägaren Leeman & Olsson och Leeman Entreprenad. När arbetet väl var påbörjat såg dessutom Räckesbutikens övriga anställda till att ta ett spadtag eller två.

"Är ju väldigt trångbodda nu"

André Svensson, som är projektledare för bygget, ser stora möjligheter med den nya anläggningen.

- Vi är ju väldigt trångbodda nu, både på kontoret och i produktionen, vilket gör många steg i tillverkningen tungrodda och ineffektiva. När vi får mer utrymme kommer varje station att löpa smidigare! Vi kommer även att passa på att se över alla rutiner, samt investera i nya maskiner som automatiserar hanteringen av både glas och stolpar, säger han i en kommentar.

Byggprojektet väntas ta ungefär ett år att genomföra, och Räckesbutiken räknar med att flytta in i sin nya anläggning under hösten 2019.

- Räckesbutiken får de förutsättningar som vi behöver för att kunna fortsätta växa med ökad volym, mer personal och fler produkter. Första spadtaget kändes spännande. Nu är vi verkligen på väg mot nästa steg i företagets utveckling, säger Andreas Weberg.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!