Annons

Racketspecialisten slog 22 miljoner med lönsamhet Magnus Engardt är nätets racketspecialist

Racketspecialisten slog 22 miljoner med lönsamhet

2017-11-09 11:47

Har ökat med över 60 procent på tre år. 

Ett nischat sortiment kan många gånger bädda för trogna kunder och fin tillväxt. Det är e-handelsföretaget Racketspecialisten ett tydligt bevis på. När företagets senaste verksamhetsår lades till handlingarna, stod det klart att bolaget under året hade nått 22,3 miljoner kronor i omsättning.

Siffran innebär en ökning på nära 26 procent från förra årets omsättning, och en ökning på nära 62 procent jämfört med för tre år sedan.

- Jag upplever att konsumenter idag är intresserade av att investera i sina fritidsintressen och i aktiviteter som främjar en god hälsa. Vår nisch är tydligt kopplad till allt detta, skriver Magnus Engardt på Racketspecialisten i ett mejl till Ehandel.se.

Resultat på 2,1 miljoner

Ett nischat sortiment behöver inte heller betyda att det innehåller få produkter, konstaterar han.

- Vi har ett mycket stort utbud och racketsport är mycket mer än racketar. Skor och kläder är exempel på andra produktgrupper där vi märker en ökad efterfrågan.

Ni har haft en stabil tillväxt de senaste åren, vad beror det på?

- Vi har sedan start fokuserat på kundvärde och kundtillfredsställelse före snabb tillväxt. Detta har medfört att vi kunnat behålla en hög kvalitet i vår verksamhet och därmed vuxit kontrollerat.

Även på resultatraden har Racketspecialisten sett en stabil ökning under de senaste åren. Under det senaste verksamhetsåret nådde företaget ett rörelseresultat (EBIT) på 2,1 miljoner kronor.

Annons
Annons

Vem är er typiska kund?

- Den typiska kunden är en man i åldern 35-45 år. Relativt hög inkomst och stort intresse för racketsport.

"Krävs mycket kunskap och erfarenhet"

Magnus Engardt berättar att Racketspecialistens största konkurrenter utgörs av aktörer i Centraleuropa som försöker ta marknadsandelar i Norden, framför allt genom att erbjuda låga priser. Racketspecialisten ska dock ha lyckats möta den konkurrensen med liknande priser, samtidigt som kunden också får snabbare leverans och bra kundtjänst. 

- Racketsport är en relativt komplex sport vad gäller utrustning. Det krävs mycket kunskap och erfarenhet för att på rätt sätt guida en kund under köpprocessen av exempelvis ett tennisracket. Jag tror att detta delvis förklarar varför de större sportkedjorna i Sverige inte alltid ses som en intressant återförsäljare hos konsument, skriver han.

Vad har ni annars för spännande saker på gång framöver?

- Vi har alltid många spännande idéer på gång. Vi kommer bland annat att inom en relativt snar framtid expandera och etablera oss på fler marknader i Europa. Idag är vi verksamma i hela Norden.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta