Räddningen: JC får AI, omnikanal och hubbutiker

Allt fokus ligger nu på att förnya e-handeln för att rädda företaget.

För några veckor sedan kunde vi berätta att det krisande klädföretaget JC nu satsar på nytt e-handelskoncept. Detta efter att företaget genomgått en rekonstruktion och slutligen räddats i rätten.

Återvänder efter 20 år

Nu går e-handelsleverantören Viskan ut och berättar att det är de som kommer att leverera den nya e-handeln, samt detaljerna kring hur den kommer att skilja sig från den gamla.

Annons

Och att få uppdraget att fixa en e-handel som ska rädda JC, är för Viskans VD speciellt.

- Den 1 juli 1997 gjorde jag och min ständige kollega Claes Wettéus vår sista arbetsdag som anställda på JC för att starta upp Viskan. Givetvis är det känslomässigt lite speciellt att få lansera JC:s nya e-handelslösning nästan på dagen 20 år senare, säger Viskans VD Sten Selin i ett pressmeddelande.

“E-handeln kommer stå i fokus”

Det nya e-handelsprojektet uppges framför allt ha fokus på omnikanal och den lösning som nu tagits fram ska vara den mest avancerade omnikanallösning som Viskan någonsin tagit fram åt en e-handlare.

- JC står inför en förändringsfas med nytt koncept under namnet Scandinavian Denim House. Det finns en ny strategi på plats där E-handeln kommer stå mycket mer i fokus än vad det tidigare gjort, säger Vincent Tse, IT- och e-handelschef hos JC.

Urb-it istället för e-handelslager

En annan stor förändring är att JC helt kommer att skippa alternativet med att ha ett särskilt lager för e-handeln. Istället ska kedjan utnyttja butiksnätet för distribution av varorna.  

"Det gör att man kan hålla betydligt färre varor i lager samtidigt som man minskar risken för att vissa storlekar tar slut på e-handelslagret. Finns de i någon butik så kan de levereras. Att varorna plockas nära kunden gör dessutom att lösningen är förberedd för att levereras samma dag med de lösningar som är på gång eller redan finns på marknaden som till exempel Urb-it", beskriver Viskan.

Fyra hubbutiker ska packa order

För att processen ska fungera så effektivt som möjligt ska man även använda sig att så kallade hubbutiker, där e-handelsorder packas effektivt. Dessa ska successivt byggas ut under 2017 och målet är att totalt fyra sådana butiker ska finnas.

För att avgöra vilken butik varorna ska skickas från, kommer modern AI-teknik att användas. I första hand väljs hubbutikerna. Om kunden själv önskar att få hämta upp varan i en speciell butik, eller om kapaciteten är nått i hubbutikerna, ska de vanliga butikerna kunna nyttjas.

Annons

Annons