Annons

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år Michael Töråsen och Victoria Ellerstad

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

2018-11-16 16:00

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Behovet av energi- och klimatsmarta produkter till hemmet finns helt klart där ute, men det måste bli lättare för konsumenter och företag att få tag i dem.

Med den övertygelsen valde Michael Töråsen att tillsammans med sin vän Martin Kinnander dra igång projektet som så småningom skulle utvecklas till nätbutiken E-klok.se.

Saknade bra sajt - startade egen variant

Året var 2011 och ambitionen var att sälja värmepumpar och andra tillbehör till hemmet, både till privatpersoner och till andra företag. Och uppenbarligen fanns det en efterfrågan. I år räknar e-handelsföretaget med att dubbla sin omsättning från drygt 20 till 40 miljoner kronor.

- Vi saknade en konsumentvänlig sajt som gjorde komplexa produkter begripliga. Därför startade vi helt enkelt en själva, berättar Michael Töråsen för Ehandel.se.
- Vi startade verksamheten i bolaget Egiva AB där jag var VD. I början gjorde vi allt själva, från sökordsoptimering och marknadsföring till produkthantering och leverantörskontakter. År 2015 hade vi vuxit till fem miljoner i årsomsättning, men e-klok.se krockade med vår egen affärsmodell och vi bestämde därför att det var bättre att knoppa av e-klok.se och lägga det i ett eget bolag.

När miljonerna började rulla in insåg Michael Töråsen att han behövde hjälp med att hantera det han nu beskriver som "Sveriges kanske just nu snabbast växande sajt i kategorin inomhusklimat och energi".

Växer kraftigt och ökar lönsamheten

I samma veva som E-klok.se nylanserades som det egna bolaget Albion Nordic AB, anslöt sig Victoria Ellerstad som vd.

Annons
Annons
- I samband med avknoppningen till ett eget bolag jobbade jag och vårt team igenom vår strategi och vi kunde se ett snabbt resultat. 2016 omsatte vi 17 miljoner, 2018 landade vi på drygt 20 miljoner och under 2018 ser vi nu ut att dubbla omsättningen till 40 miljoner, säger Victoria Ellerstad, och tillägger att företaget dessutom är lönsamt.

E-klok sysselsätter nu totalt tio medarbetare, som säljer allt från värmepumpar och solceller till olika typer av ventilationslösningar. Bland kunderna finns - förutom privatpersoner - exempelvis värmepumpsinstallatörer, kommuner, fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.

Hur upplever ni konkurrensen inom ert segment?

- Precis som i de flesta branscher är det stenhård konkurrens. Det finns få obearbetade nischer kvar. Men vi arbetar kontinuerligt med att utveckla nya värden till våra kunder, vilket hittills har medfört att vi har bland de högsta betygen i branschen både på Trustpilot och Prisjakt, säger Victoria Ellerstad.

"Ett tufft mål"

Med tiden har E-klok.se fått upp ögonen för att expandera utomlands, och nu är tanken att företaget ska få på plats en nordisk etablering - samt en omsättning på 100 miljoner kronor - inom två år.

- Vi har väldigt många projekt på gång samtidigt inom flera olika områden. Vi utvecklar hela tiden och optimerar vår plattform. Just nu lägger vi mycket tid på att förbättra vår nordiska funktionalitet då vi hela tiden får fler och fler förfrågningar från övriga nordiska länder.

Vilken är den största utmaningen för er just nu?

- Vi har satt ett tufft mål, att nå 100 miljoner i omsättning 2020. Den största utmaningen är att hitta riktigt bra resurser och att kontinuerligt arbeta med skalbara affärsmodeller, processer och systemstöd för att klara snabb tillväxt, avslutar Victoria Ellerstad.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta