Annons

Raketsnabba leveranser med farmor i förarsätet

Raketsnabba leveranser med farmor i förarsätet

2013-08-30 10:07

Nystartade Deliv vill hjälpa e-handlare och fysiska butiker med snabba leveranser. Nu har man knutit ett avtal med General Growth Properties som äger 123 shoppinggallerior i USA. Inom kort ska galleriornas butiker kunna erbjuda sina kunder leverans samma dag.

Snabba leveranser är alltid hett i e-handelsvärlden. En av de senaste trenderna är att distributörer knyter avtal med olika återförsäljare, för att tillsammans ge kunderna möjligheten att få hem sina varor samma dag.

En ny aktör på den amerikanska marknaden för snabba leveranser är Deliv, som nyligen startat ett samarbete med General Growth Properties. En av landets största aktörer inom köpcentrum och shoppinggallerior.

Deliv skiljer sig dock på en punkt från många av sina konkurrenter. Man har inte själva byggt upp en stor flotta av fordon och chaufförer för att ta hand om leveranserna.

I stället kommer man att ”crowdsourca” ut uppdragen till människor som sköter leveranserna med sina egna bilar. Något man hoppas ska minska kostnaderna kraftigt samtidigt som leveranserna kommer ut ännu snabbare.
Våra chaufförer är vänliga, fantastiska människor som vill jobba extra, pensionärer, föräldrar med vuxna barn, eller människor som bara vill ha något mer intressant än ett vanligt skrivbordsjobb, skriver Deliv på sin hemsida.

Kan klumpa ihop sina beställningar

Att Deliv valt ut just General Growth Properties som samarbetspartner beror på att de är den näst största aktören i landet med 123 rikstäckande regionala köpcentrum. Tillsammans erbjuder de hundratusentals kvadratmeter med shoppingyta med ett stort antal återförsäljare.

Och enligt Scott Morey, informationschef på GGP, så är man i det avseendet ganska lika Amazon som har en mängd gigantiska distributionscentraler runt om i landet. Något som innebär att återförsäljarna i dessa köpcentrum kan använda galleriorna som Amazon använder sina lager.

Butikerna i de olika galleriorna kan själva välja om de vill ansluta sig till tjänsten. Och om de gör så kommer nätkunden att få möjlighet att välja om de vill få sina varor levererade samma dag när de handlar på butikens egen e-handelssajt.

Kunden har även möjlighet att besöka andra butikers sajter och kan då klumpa ihop sina beställningar och få det levererat tillsammans.

Till en början kommer tjänsten att finnas tillgänglig i fyra av General Growth Properties gallerior. Däribland Stonestown galleria i San Francisco, Eastridge i San Jose, Glendale galleria i Los Angeles, och Oakbrook Center i Chicago. Tanken är att det nya samarbetet ska lanseras lagom till julhelgerna.


Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta