Annons

Raketsnabba leveranser med farmor i förarsätet

Raketsnabba leveranser med farmor i förarsätet

2013-08-30 10:07

Nystartade Deliv vill hjälpa e-handlare och fysiska butiker med snabba leveranser. Nu har man knutit ett avtal med General Growth Properties som äger 123 shoppinggallerior i USA. Inom kort ska galleriornas butiker kunna erbjuda sina kunder leverans samma dag.

Snabba leveranser är alltid hett i e-handelsvärlden. En av de senaste trenderna är att distributörer knyter avtal med olika återförsäljare, för att tillsammans ge kunderna möjligheten att få hem sina varor samma dag.

En ny aktör på den amerikanska marknaden för snabba leveranser är Deliv, som nyligen startat ett samarbete med General Growth Properties. En av landets största aktörer inom köpcentrum och shoppinggallerior.

Deliv skiljer sig dock på en punkt från många av sina konkurrenter. Man har inte själva byggt upp en stor flotta av fordon och chaufförer för att ta hand om leveranserna.

I stället kommer man att ”crowdsourca” ut uppdragen till människor som sköter leveranserna med sina egna bilar. Något man hoppas ska minska kostnaderna kraftigt samtidigt som leveranserna kommer ut ännu snabbare.
– Våra chaufförer är vänliga, fantastiska människor som vill jobba extra, pensionärer, föräldrar med vuxna barn, eller människor som bara vill ha något mer intressant än ett vanligt skrivbordsjobb, skriver Deliv på sin hemsida.

Kan klumpa ihop sina beställningar

Att Deliv valt ut just General Growth Properties som samarbetspartner beror på att de är den näst största aktören i landet med 123 rikstäckande regionala köpcentrum. Tillsammans erbjuder de hundratusentals kvadratmeter med shoppingyta med ett stort antal återförsäljare.

Och enligt Scott Morey, informationschef på GGP, så är man i det avseendet ganska lika Amazon som har en mängd gigantiska distributionscentraler runt om i landet. Något som innebär att återförsäljarna i dessa köpcentrum kan använda galleriorna som Amazon använder sina lager.

Butikerna i de olika galleriorna kan själva välja om de vill ansluta sig till tjänsten. Och om de gör så kommer nätkunden att få möjlighet att välja om de vill få sina varor levererade samma dag när de handlar på butikens egen e-handelssajt.

Kunden har även möjlighet att besöka andra butikers sajter och kan då klumpa ihop sina beställningar och få det levererat tillsammans.

Till en början kommer tjänsten att finnas tillgänglig i fyra av General Growth Properties gallerior. Däribland Stonestown galleria i San Francisco, Eastridge i San Jose, Glendale galleria i Los Angeles, och Oakbrook Center i Chicago. Tanken är att det nya samarbetet ska lanseras lagom till julhelgerna.


Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta