Annons

Raketsnabba leveranser ökar konverteringen

Raketsnabba leveranser ökar konverteringen

2013-03-18 08:40

Snabba leveransers vara eller icke vara är en het potatis, och allt fler rustar för att kunna erbjuda sina kunder leverans samma dag. Samtidigt kommer rapporter om att det inte är något som kunden efterfrågar. Men nu visar Amazon upp siffror som säger motsatsen.

Det snackas en hel del om snabba leveranser just nu, och särskilt om leverans samma dag. Nätjättar som eBay, Amazon, Google, Walmart och en handfull andra aktörer jobbar just nu med att få till en bra lösning.

Samtidigt kommer rapporter om att det för tillfället inte är något som nätkunderna efterfrågar, åtminstone inte medvetet. Enligt en rapport från Boston Consulting Group var det bara nio procent som hade snabba leveranser högst på listan när det gällde att höja köpupplevelsen.

Saker som fri frakt, fria returer, lägre priser, säkerhet och trygghet och bättre bilder, ja nästan allt värderades högre än blixtsnabba leveranser. Men nu kommer en annan rapport, från Amazon som säger motsatsen.

Färre övergivna kundvagnar

Enligt Amazons egna undersökningar fann man att erbjudandet om leverans samma dag resulterade i färre övergivna kundvagnar. Det visade sig att en knapp på produktsidan som lovade en så pass snabb leveranstid ökade konverteringen med 20 till 25 procent.

Intressant är också att de som sett ikonen och sedan slutfört sitt köp oftast inte valde att få det levererat samma dag, utan dagen efter. Det som lockar kunden verkar helt enkelt vara löftet om att paketet dyker upp i tid. Kanske resonerar de som så att om e-handlaren kan lova att beställningen kommer redan i dag, så lär den nog vara i tid morgon också.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Nattbutik
2013-03-18 21:48

Jag svär på att när du läste denna artikel så förväntade du dig att jag skulle kommentera men någon spydig kommentar va? Visst?

Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons
E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

Annons
Annons
IKEA om chockbeskedet:

IKEA om chockbeskedet: "Ger kunderna snabbare leveranser"

Lämnar tillbaka marken till Malmö stad.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta