Annons

Raketsnabba leveranser ökar konverteringen

Raketsnabba leveranser ökar konverteringen

2013-03-18 08:40

Snabba leveransers vara eller icke vara är en het potatis, och allt fler rustar för att kunna erbjuda sina kunder leverans samma dag. Samtidigt kommer rapporter om att det inte är något som kunden efterfrågar. Men nu visar Amazon upp siffror som säger motsatsen.

Det snackas en hel del om snabba leveranser just nu, och särskilt om leverans samma dag. Nätjättar som eBay, Amazon, Google, Walmart och en handfull andra aktörer jobbar just nu med att få till en bra lösning.

Samtidigt kommer rapporter om att det för tillfället inte är något som nätkunderna efterfrågar, åtminstone inte medvetet. Enligt en rapport från Boston Consulting Group var det bara nio procent som hade snabba leveranser högst på listan när det gällde att höja köpupplevelsen.

Saker som fri frakt, fria returer, lägre priser, säkerhet och trygghet och bättre bilder, ja nästan allt värderades högre än blixtsnabba leveranser. Men nu kommer en annan rapport, från Amazon som säger motsatsen.

Färre övergivna kundvagnar

Enligt Amazons egna undersökningar fann man att erbjudandet om leverans samma dag resulterade i färre övergivna kundvagnar. Det visade sig att en knapp på produktsidan som lovade en så pass snabb leveranstid ökade konverteringen med 20 till 25 procent.

Intressant är också att de som sett ikonen och sedan slutfört sitt köp oftast inte valde att få det levererat samma dag, utan dagen efter. Det som lockar kunden verkar helt enkelt vara löftet om att paketet dyker upp i tid. Kanske resonerar de som så att om e-handlaren kan lova att beställningen kommer redan i dag, så lär den nog vara i tid morgon också.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Nattbutik
2013-03-18 21:48

Jag svär på att när du läste denna artikel så förväntade du dig att jag skulle kommentera men någon spydig kommentar va? Visst?

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta