Annons

Rakuten brottas också med falska recensioner

Rakuten brottas också med falska recensioner

2015-03-25 09:18

Hur vanligt är det egentligen med falska beställningar och produktrecensioner på e-handelssajter. Det verkar i alla fall inte helt ovanligt på Asiens största marknadsplatser. Sedan tidigare vet vi att det är ett utbrett fenomen på Alibabas sajt Taobao, och nu står det klart att japanska Rakuten lider av samma problem.

Positiva produktbetyg och kundrecensioner är bra för affärerna om man säljer på e-marknadsplatser. Förutom att de kan vara avgörande för om kunderna köper produkten, så hjälper de även till med var den hamnar i rankingen när någon söker på marknadsplatsen.

Ett fenomen som på engelska kallas "Brushing", och som tydligen ska vara särskilt utbrett på Alibabas marknadsplats Taobao, innebär att en säljare betalar en "brusher" för den vara som ska beställas, samt en liten slant extra. Han eller hon beställer sedan produkten men det som skickas ut är ofta ett tomt paket.

Efter det skriver den falska kunden en falsk recension och säljaren klättrar i rankingen. Nu kryper det fram att även den japanska marknadsplatsen Rakuten lider av liknande problem.

200 miljoner i skadestånd

Rakuten, som är Japans största e-marknadsplats, har nämligen stämt ett teknikserviceföretag som man hävdar har skrivit falska recensioner åt ett flertal säljare på sajten. Enligt stämningen ska det Osaka-baserade företaget DC8 ha tagit emot betalningar från 121 säljare för att skriva mer än 111 000 positiva produktrecensioner.

Varken Rakuten eller DC8 vill kommentera stämningen närmare då processen fortfarande inte är avgjord men Rakuten kräver DC8 på 200 miljoner yen i skadestånd, cirka 14,5 miljoner kronor.

Annons
Annons

Alibabas sajter Taobao och Tmall har tillsammans runt 8,5 miljoner säljare. Rakuten är något mindre med sina 41 000 säljare men trots det verkar konkurrensen vara så pass stor att säljarna frestas att använda sig av falska recensioner.

– För Rakutens säljare är recensioner en av de viktigaste faktorerna. Säljare tror att ju fler recensioner butiken har, och ju bättre dessa är, desto mer sannolikt är det att de hamnar högre i sökresultaten, säger Mamoru Nagayama, vd för det Tokyo-baserade konsultföretaget Online Labo.

 

Källa: WSJ

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta