Rakuten brottas också med falska recensioner

Hur vanligt är det egentligen med falska beställningar och produktrecensioner på e-handelssajter. Det verkar i alla fall inte helt ovanligt på Asiens största marknadsplatser. Sedan tidigare vet vi att det är ett utbrett fenomen på Alibabas sajt Taobao, och nu står det klart att japanska Rakuten lider av samma problem.

Positiva produktbetyg och kundrecensioner är bra för affärerna om man säljer på e-marknadsplatser. Förutom att de kan vara avgörande för om kunderna köper produkten, så hjälper de även till med var den hamnar i rankingen när någon söker på marknadsplatsen.

Ett fenomen som på engelska kallas "Brushing", och som tydligen ska vara särskilt utbrett på Alibabas marknadsplats Taobao, innebär att en säljare betalar en "brusher" för den vara som ska beställas, samt en liten slant extra. Han eller hon beställer sedan produkten men det som skickas ut är ofta ett tomt paket.

Annons

Efter det skriver den falska kunden en falsk recension och säljaren klättrar i rankingen. Nu kryper det fram att även den japanska marknadsplatsen Rakuten lider av liknande problem.

200 miljoner i skadestånd

Rakuten, som är Japans största e-marknadsplats, har nämligen stämt ett teknikserviceföretag som man hävdar har skrivit falska recensioner åt ett flertal säljare på sajten. Enligt stämningen ska det Osaka-baserade företaget DC8 ha tagit emot betalningar från 121 säljare för att skriva mer än 111 000 positiva produktrecensioner.

Varken Rakuten eller DC8 vill kommentera stämningen närmare då processen fortfarande inte är avgjord men Rakuten kräver DC8 på 200 miljoner yen i skadestånd, cirka 14,5 miljoner kronor.

Alibabas sajter Taobao och Tmall har tillsammans runt 8,5 miljoner säljare. Rakuten är något mindre med sina 41 000 säljare men trots det verkar konkurrensen vara så pass stor att säljarna frestas att använda sig av falska recensioner.

– För Rakutens säljare är recensioner en av de viktigaste faktorerna. Säljare tror att ju fler recensioner butiken har, och ju bättre dessa är, desto mer sannolikt är det att de hamnar högre i sökresultaten, säger Mamoru Nagayama, vd för det Tokyo-baserade konsultföretaget Online Labo.

 

Källa: WSJ

Annons
Annons