Annons

Rakuten bygger vallgravar för att försvara sitt slott

Rakuten bygger vallgravar för att försvara sitt slott

2014-07-01 10:02

Den japanska e-handelsjätten Rakuten fortsätter att satsa utanför sitt kärnområde. Nu har man lanserat en fond värd 100 miljoner dollar som ska användas för att investera i unga teknikföretag. Något man i slutändan hoppas ska komma e-handeln till gagn.

Det har varit ett händelserikt år så här långt för Rakuten. Bland annat har man köpt upp samtals-appen Viber för 900 miljoner dollar och öppnat ett centrum för forskning och utveckling, Rakuten Institute of Technology (RIT), i Paris.

Rakuten siktar på att bli världen främsta företag inom Internettjänster och nu kommer nästa steg i den satsningen. Rakuten har nämligen lanserat en ny global investeringsfond med 100 miljoner dollar, pengar som ska användas för att investera i unga teknikbolag som fokuserar på att förbättra användarupplevelsen.

Den japanska jätten har i år investerat i ett flertal företag i Sydostasien och Japan, men nu ska man ta sig an nya företag över hela världen. Främst kommer man att rikta in sig på USA, Israel, Asien och Stillahavsområdet.

Bättre användarupplevelser

Den nya fonden, som är baserad i Singapore, kommer att skötas av Saemin Ahn, managing partner på Rakuten Ventures. Han säger att planen med fonden är att hitta långsiktiga investeringar och nystartade företag som har tekniken och potentialen för att skapa bättre användarupplevelser.

Vilka företag man har ögonen på än så länge vill Saemin inte avslöja men han säger att man riktar in sig på företag som har "strategisk betydelse" och som så småningom kan förvandlas till förvärv.
– När jag ser på Rakuten som helhet, försöker vi alltid upprätthålla en stark metodik i att ha en vallgrav och ett slott. Vårt slott är e-handeln och sedan har vi flera vallgravar som hjälper till att hålla användarna i ekosystemet. Det är inte så annorlunda jämfört med vad Google gör med sökningar som sitt slott, och sedan har de Android och YouTube som dess vallgravar, säger Saemin Ahn.

Källor: IR, TC

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta