Rakuten bygger vallgravar för att försvara sitt slott

Den japanska e-handelsjätten Rakuten fortsätter att satsa utanför sitt kärnområde. Nu har man lanserat en fond värd 100 miljoner dollar som ska användas för att investera i unga teknikföretag. Något man i slutändan hoppas ska komma e-handeln till gagn.

Det har varit ett händelserikt år så här långt för Rakuten. Bland annat har man köpt upp samtals-appen Viber för 900 miljoner dollar och öppnat ett centrum för forskning och utveckling, Rakuten Institute of Technology (RIT), i Paris.

Rakuten siktar på att bli världen främsta företag inom Internettjänster och nu kommer nästa steg i den satsningen. Rakuten har nämligen lanserat en ny global investeringsfond med 100 miljoner dollar, pengar som ska användas för att investera i unga teknikbolag som fokuserar på att förbättra användarupplevelsen.

Annons

Den japanska jätten har i år investerat i ett flertal företag i Sydostasien och Japan, men nu ska man ta sig an nya företag över hela världen. Främst kommer man att rikta in sig på USA, Israel, Asien och Stillahavsområdet.

Bättre användarupplevelser

Den nya fonden, som är baserad i Singapore, kommer att skötas av Saemin Ahn, managing partner på Rakuten Ventures. Han säger att planen med fonden är att hitta långsiktiga investeringar och nystartade företag som har tekniken och potentialen för att skapa bättre användarupplevelser.

Vilka företag man har ögonen på än så länge vill Saemin inte avslöja men han säger att man riktar in sig på företag som har "strategisk betydelse" och som så småningom kan förvandlas till förvärv.

– När jag ser på Rakuten som helhet, försöker vi alltid upprätthålla en stark metodik i att ha en vallgrav och ett slott. Vårt slott är e-handeln och sedan har vi flera vallgravar som hjälper till att hålla användarna i ekosystemet. Det är inte så annorlunda jämfört med vad Google gör med sökningar som sitt slott, och sedan har de Android och YouTube som dess vallgravar, säger Saemin Ahn.



Källor: IR, TC

Annons