Rakuten tar nya tag i Kina efter dubblad försäljning

Den japanska e-handelsjätten ökade sin försäljning till Kina med över 100 procent och ska nu göra ett nytt försök i det förlovade e-handelslandet med hjälp av JD.com.

Rakuten, Japans största återförsäljare på nätet, har under de senaste åren gjort betydande investeringar för att ta marknadsandelar i Europa och i USA. Man har även gjort ett försök att ta sig in på den kinesiska marknaden, men utan att lyckas.

Under 2010 gjorde man en satsning tillsammans med sökmotorföretaget Baidu och lanserade Rakuten.cn, Man valde dock att lämna landet redan efter 18 månader på grund av den hårda konkurrensen på nätet.

Annons

Nu är man redo att göra ett nytt försök och det Tokyo-baserade e-handelsföretaget har i december lanserat en betaversion av sin nya butik på marknadsplatsen JD Worldwide. JD:s globala e-handelsplattform som lanserades tidigare i år

– Det nya partnerskapet mellan Rakuten och JD.com kommer att främja gränsöverskridande handel genom att erbjuda kinesiska konsumenter autentiska och populära japanska produkter från Rakutens återförsäljare, säger Masato Takahashi, VD och koncernchef Rakuten.

En fallande Yen och ett stigande intresse

Rakuten grundades 2007 och säljer idag cirka 150 miljoner produkter från över 41 000 återförsäljare på sin japanska marknadsplats, Rakuten.jp. Man har även lokala sajter i ytterligare 12 länder, däribland USA, Storbritannien, Spanien, Brasilien, Tyskland, Frankrike, Österrike, Singapore, Thailand, Malaysia, Indonesien och Taiwan.

Förutom det säljer man via Rakuten Global Market, en global marknadsplats som erbjuder 1,2 miljoner japanska produkter från 10 000 återförsäljare till konsumenter utanför Japan. Här har Kina varit den snabbast växande marknaden sedan en tid tillbaka och under årets tredje kvartal ökade försäljningen till Kina med 101 procent.

Att intresset ökat från Kina beror delvis på att den japanska yenen sjunkit med 30 procent under det senaste året, något som gjort japanska produkter mycket billigare för de kinesiska konsumenterna. Samtidigt har intresset för både västerländska och japanska varor ökat de senaste åren i kombination med att den kinesiska regeringen lättat på reglerna för gränsöverskridande e-handel.

Annons