Annons

Rakutens globala satsning gör att vinsten sjunker

Rakutens globala satsning gör att vinsten sjunker

2013-08-06 11:52

Den internationella expansionen kostar på för den japanske e-handelsjätten Rakuten. Man är dock fortfarande säkra på att deras affärsmodell, som är populär i hemlandet, kommer hjälpa dem att roffa åt sig förstaplatsen från Amazon som världens största e-handelsföretag.

Den japanska e-handelsjätten Rakuten står för en fjärdedel av all handel på nätet i hemlandet och har en omsättning i mångmiljardklassen. Förutom det finns man i ytterligare ett dussintals länder och har på senare tid satsat allt mer på en aggressiv internationell expansion.

Tidigare i år gick företagets grundare och vd, Hiroshi Mikitani, ut och sa att man ska ge Amazon en kamp om förstaplatsen som världens största e-handelsföretag. Ett mål som inte är helt gratis att uppnå.

Under årets andra kvartal uppgick bolagets intäkter till 2,4 miljarder dollar, en ökning med 32 procent från föregående år. Nettoinkomsten landade på 256 miljoner dollar, en ökning med 18,9 procent. Trots det sjönk nettovinsten med 4,8 procent jämfört med samma period förra året.

Nettovinsten sjönk

Att vinsten sjönk under perioden är något som till stor del beror på ett antal e-handelsförvärv, främst internationellt. Men övergången från att lagerhålla produkter till att satsa på sina marknadsplatser kostar på.

Men även om det är kostsamt är det ett drag som sakta men säkert börjar ge resultat. Marknadsplatserna Buy.com och Play.com samt Rakutens internationella sajt redovisar bruttointäkter på 141 miljoner dollar, en ökning med 37,3 procent jämfört med föregående år.

Förutom ytterligare satsningar på sina befintliga  marknadsplatser kommer man även att organiskt expandera till nya marknader.
– Vi kommer att satsa vidare på den unika affärsmodell som startade i Japan kombinerat med det kunnande som behövs för att lyckas i varje land och region. Dessutom kommer vi att utveckla en samverkande global plattform och lansera Rakutens ekosystem på en global skala i ett försök att bli världens största företag när det gäller Internettjänster, skriver Rakuten i ett pressmeddelande.

Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta