Rakutens globala satsning gör att vinsten sjunker

Den internationella expansionen kostar på för den japanske e-handelsjätten Rakuten. Man är dock fortfarande säkra på att deras affärsmodell, som är populär i hemlandet, kommer hjälpa dem att roffa åt sig förstaplatsen från Amazon som världens största e-handelsföretag.

Den japanska e-handelsjätten Rakuten står för en fjärdedel av all handel på nätet i hemlandet och har en omsättning i mångmiljardklassen. Förutom det finns man i ytterligare ett dussintals länder och har på senare tid satsat allt mer på en aggressiv internationell expansion.

Tidigare i år gick företagets grundare och vd, Hiroshi Mikitani, ut och sa att man ska ge Amazon en kamp om förstaplatsen som världens största e-handelsföretag. Ett mål som inte är helt gratis att uppnå.

Annons

Under årets andra kvartal uppgick bolagets intäkter till 2,4 miljarder dollar, en ökning med 32 procent från föregående år. Nettoinkomsten landade på 256 miljoner dollar, en ökning med 18,9 procent. Trots det sjönk nettovinsten med 4,8 procent jämfört med samma period förra året.

Nettovinsten sjönk

Att vinsten sjönk under perioden är något som till stor del beror på ett antal e-handelsförvärv, främst internationellt. Men övergången från att lagerhålla produkter till att satsa på sina marknadsplatser kostar på.

Men även om det är kostsamt är det ett drag som sakta men säkert börjar ge resultat. Marknadsplatserna Buy.com och Play.com samt Rakutens internationella sajt redovisar bruttointäkter på 141 miljoner dollar, en ökning med 37,3 procent jämfört med föregående år.

Förutom ytterligare satsningar på sina befintliga  marknadsplatser kommer man även att organiskt expandera till nya marknader.

– Vi kommer att satsa vidare på den unika affärsmodell som startade i Japan kombinerat med det kunnande som behövs för att lyckas i varje land och region. Dessutom kommer vi att utveckla en samverkande global plattform och lansera Rakutens ekosystem på en global skala i ett försök att bli världens största företag när det gäller Internettjänster, skriver Rakuten i ett pressmeddelande.


Källa: TechCrunch

Annons
Annons