Ralph Laurens svenska VD avgår

Stefan Larsson lämnar sin post i maj.

Knappt hade Ralph Lauren, som även driver en egen e-handel, hunnit släppa sin rapport för tredje kvartalet under gårdagen, förrän VD:n Stefan Larsson meddelade att han lämnar sin post den 1 maj i år.

Rapporten visade att intäkterna under fjärde kvartalet väntades minska med minst 15 procent.

Annons

Oeniga om det kreativa

Larsson tilträdde som VD så sent som i november 2015 och kom då direkt från jobbet som VD för GAP:s varumärke Old Navy. Han har även arbetat 15 år inom H&M-koncernen.

Ralph Laurens styrelseordförande konstaterar nu att parterna är överens om att varumärket behöver utvecklas, men har olika syn på vissa saker.

- Stefan och jag delar en kärlek och respekt för det här märkets DNA och vi ser båda utvecklingsbehovet. Vi har dock insett att vi har olika syn på hur utvecklingen av den kreativa- och konsumentdelen av verksamheten ska gå till. Efter många samtal med varandra och styrelsen har vi beslutat oss för att gå skilda vägar, säger Ralph Lauren, styrelseordförande och kreativchef för företaget, i ett pressmeddelande.

"Jag är stolt"

Och Stefan Larsson säger att han är stolt över företagets förändringsarbete som nu kommer att fortsätta.

- I juni presenterade vi en plan på att fokusera bolaget på vad som gjorde det ikoniskt, utveckla det för idag och bygga vårt varumärke till dess fulla potential. Denna plan går enligt planen. Jag är stolt över de framsteg hela teamet har gjort och är fast besluten att säkerställa dess oavbrutna genomförande. Ralph kommer alltid vara en inspiration för mig och jag är tacksam över denna erfarenhet, säger Stefan Larsson.

Till dess att en ny VD är på plats leds bolaget av Jane Nielsen, finanschef.

Annons