Rapport: 84 procent av alla varukorgar överges av kunden

En ny studie visar att de avbrutna e-handelsköpen i Sverige stod för 270 miljarder förra året.

Problemet med övergivna varukorgar på nätet är förmodligen lika gammalt som e-handeln själv, och flera aktörer har lanserat strategier som ska få kunderna att genomföra sina köp i större utsträckning. Nu visar en ny studie från det digitala marknadsföringsbolaget APSIS att problemet med avbrutna köp är större än vad många kanske befarat.

Företaget har kommit fram till att 84 procent av alla varukorgar på nätet överges av kunden. De avbrutna köpen motsvarar en summa på 270 miljarder kronor, vilket är tre gånger så mycket som hela den svenska e-handelns omsättning.

Annons

Protest mot dolda avgifter

Enligt APSIS skulle många nätbutiker kunna öka sin omsättning med så mycket som 30 procent om de i större utsträckning försökte fånga upp kunderna med till exempel påminnelsemail. Företagets siffror visar dock att endast hälften av de svenska e-handelskonsumenterna har fått ett sådant mail.

- E-handelns utveckling är snabb, alla vill ligga i framkant och det är lätt att glömma det mest basala. Att skicka ett påminnelsemail och reda ut varför kunderna överger sina varukorgar borde vara grundläggande. Det är andra året som vi undersöker det här och det inte skett någon förbättring sedan förra året, säger Emil Eriksson, e-handelsspecialist på APSIS.

Den vanligaste anledningen till varför kunder väljer att inte slutföra sina köp är enligt rapporten att det inte gick att se slutgiltigt pris eftersom det tillkom så kallade dolda avgifter i slutet av köpet (47 procent). Andra vanliga köpblockader var att kunden tänkte fortsätta sitt köp vid ett annat tillfälle (34 procent), och att slutpriset var för högt (28 procent).

APSIS siffror bygger på intervjuer med drygt tusen personer som YouGov har gjort för företagets räkning. Urvalet uppges vara riksrepresentativt.

Annons