Annons

Rasar mot PostNords höjda julpriser: Per Ljungberg, vd Svensk Digital Handel

Rasar mot PostNords höjda julpriser: "Vi är starkt kritiska"

2018-08-22 14:31

Svensk Digital Handel sätter ner foten.

I går kunde Ehandel.se avslöja att PostNord planerar att höja priserna på flera av sina e-handelstjänster från och med mitten av november och fram till årsskiftet. Anledningen var att trycket från e-handeln väntas öka i samband med Black Friday och julhandeln.

Det så kallade "kapacitetstillägget" innebär att varje kolli blir fyra kronor dyrare att skicka.

LÄS ÄVEN: PostNord ändrar priserna inför julen

Draget uppskattades inte av branschorganisationen Svensk Digital Handel, som i dag meddelar att den är starkt kritisk till PostNords höjda julpriser.

Annons
Annons

"Sker utan dialog"

Bland annat anser organisationen att beslutet - som skickats ut till ett antal e-handelskunder - brister i både framförhållning och dialog.

- Att PostNord sätter in extra åtgärder för att klara leveranserna i samband med julhandeln är bra, men vi är starkt kritiska till att informationen om prishöjningen sker utan dialog och bara knappt tre månader före årets julhandel sätter fart på allvar, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.

Redan förra året ökade antalet e-handelsbeställningar markant inför julen, och enligt Svensk Digital Handel uppstod förseningar i PostNords e-handelsleveranser redan då.

– PostNord kan knappast ha kommit på först nu i sommar att årets julhandel blir utmanande för dem. Förra årets kraftiga volymökning och bristande leveranskvalitet är ju välkända sedan länge. De har ju också omfattande statistisk om hur julhandeln på nätet utvecklats de senaste tio åren. Rimligen borde de ha inlett dialogen med e-handelsföretagen om åtgärder för att klara jultrafiken och eventuella prisjusteringar redan tidigt i våras, säger Per Ljungberg.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta