Rättstvist i Nya Zeeland och dokusåpa om pizzabakande

Flera e-handlare var snabbt ute med kreativa första april-uppslag.

Ibland är det extra viktigt för en redaktion att vara källkritisk. Som den 1 april. I dag började dagen på Ehandel.se med ett antal pressmeddelanden från skojfriska e-handlare och e-handelsleverantörer som hade alla möjliga lanseringar och upplevelser att dela med sig av.

Jetshop tog vara på trenden med personalisering med den nya tjänsten rAdblocker som helt enkelt ska dölja sådant som inte passar en viss kund.

Annons

- En optimal köpupplevelse med färre val, och därmed minskad friktion, skapar nöjdare kunder. rAdBlocker tar bort alla onödiga alternativ och låter kunden se de produkter som är aktuella, sade Christian Zanders, VD på Jetshop.

Pizzaskämt gick hem

Bangerhead gick på samma tema med lanseringen av “estetisk coaching”, en tjänst företaget ska ha jobbat med i tre år. En grupp experter bestående av frisörer, hudterapeuter, makeupartister, psykologer och privatekonomer ska hjälpa kunden att kartlägga vad han eller hon ska satsa på.

- Jag vill inte säga att vi är bättre än kunden på att avgöra hur de ska se ut bara för att vi tillsammans har över 50 års professionell erfarenhet. Eller för att vi har koll på de senaste teknikerna och faktiskt gör detta varje dag. Det är inte det jag säger. Men så är det, säger Gabriella Bäck, konceptuellt ansvarig för Bangerheads innovationsgrupp.

Redaktionen höll på att sätta kaffet i halsen när Zalando avslöjade att företaget skulle öppna en stor logistikanläggning i Norden. Stämningen lugnade sig dock när det visade sig att den planerade anläggningen skulle ligga på en oljerigg mitt i havet. Ett annan nyhet som undertecknad får erkänna att hon köpte med hull och hår var Onlinepizzas planerade dokusåpa om pizzabagare runt om i landet.

Lanseringar som däremot sågades direkt var Media Markts nya tjock-TV och PostNords planerade leveranser med flaskpost på ett antal håll i landet. I samma kategori placerade vi Conrads generösa wifi-satsning som fått namnet Free-fi.

En lite annorlunda vinkel presenterades av Tailor Store som hamnat i en rättsprocess mot en kycklingfarm i Nya Zeeland efter att kampanjen “Fitting Hens Worldwide” hade rullats ut på bred front för tidigt.

- Det vi ville få fram var att vi tilltalar en bred publik och att vi har kunder av samtliga kön, ett nytt grepp kort och gott. Men det gick aningen snabbt, kampanjen “Fitting hens wordwide” rullades ut globalt under påskhelgerna i stället för enbart på den svenska marknaden med katastrofala följder på vår kundsupport, vi är bokstavligen nerringda och hemsidan är överbelastad, sade VD:n Jan Höjman bekymrat.

Drönarduva för tillagning

Den dejtingsugna fick kanske upp ögonen för Live its nyöppnade Tinderskola. Bland annat utlovades undervisning i klassrumsmiljö.

Annons

- Jag är övertygad om att den här upplevelsen kommer förändra många människors liv. Framtida likes och dejter är bara två dagars Tinderträning bort! lovade Sanna Björkén, Live its marknadschef.

Skoprodukter.se lanserade ekologisk drönarleverans med hjälp av en duva, dock med den lite ovanliga tvisten att den som ville kunde behålla och tillaga duvan med hjälp av ett “välbeprövat recept” som skulle ingå i leveransen.

Avslutningsvis gick Hobbex mot trenden med att istället för en lansering helt enkelt satsa på “skämtpriser” som bara skulle gälla i dag. Vi är fortfarande inte säkra på om det gick att handla till de priserna eller inte...

Om vi har missat något skämt som folk bör känna till så kommentera gärna artikeln nedanför.

Annons