Räv i åsneköttet stoppar inte Walmartägda Yihaodian

Under 2013 handlade uppskattningsvis 270 miljoner kineser på nätet och spenderade tillsammans omkring 180 miljarder dollar. En ganska ansenlig summa av de pengarna gick till mat och andra dagligvaror. Det är något som Kinas största dagligvarubutik på nätet Yihaodian, inte är ledsna över.

Yihaodian lanserades redan 2008 men är sedan 2012 majoritetsägt av amerikanska Walmart. Nyligen avslöjade man lite om hur det gått under 2013, och det är ganska hyfsade siffror som visas upp.

Under förra året sålde Yihaodian för 11,5 miljarder RMB, eller 1,9 miljarder dollar, vilket är ett nytt rekord för butiken. Det gjorde också att man hamnade i en exklusiv klubb av näthandlare som sålt för mer än 10 miljarder RMB, 1,65 miljarder dollar, under ett och samma år.

Annons

De andra fyra kinesiska e-handlarna i klubben är inte oväntat Alibabas butiker Taobao och Tmall som tillsammans sålde för 159 miljarder dollar 2012. Jingdong och Suning är det två andra med en försäljning på 9,85 miljarder, respektive 3 miljarder dollar.

Listigt åsnekött

Yihaodian avslöjar också hur antalet registrerade användare ökat från 29 miljoner 2012, till 57 miljoner i slutet av 2013. Man har 3,4 miljoner artiklar i lager och sålde under förra året 250 miljoner importerade livsmedel.

Under 2014 planerar man att fördubbla antalet importerade livsmedel i butiken. Man ska också bredda ytterligare inom hudvårdsartiklar, teknikprylar och små hushållsapparater.

Men Yihaodian var även inblandade i en liten köttskandal. Tydligen ska det ha hittats rävkött i butikens annars så utmärkta åsnekött, något som tvingade dem att återkalla alla åsneprodukter. Hur pass djupt inblandade Yihaodian var i skandalen, eller om ansvaret helt ligger på leverantören, vet man inte ännu.

Källa: Tech in Asia

Annons