Readly lockar ytterligare titlar från Bonnier

Den svenska appen Readly, som siktar på att bli tidskrifternas motsvarighet till Spotify lägger till ytterligare två Bonniertitlar i sortimentet. Därmed är elva Bonniertidskrifter nu tillgängliga hos Readly. Det trots att förlaget planerar en egen digitaltjänst i samarbete med Aller och Egmont.

Appen Readly som lanserades i våras lägger till ytterligare Bonniertitlar i sitt sortiment. Den här gången är det tidskrifterna Veckans Affärer och Veckans Affärer Hållbarhet som tillkommit.

Readly ska därmed ha 97 titlar från ett fyrtiotal förlag i appen, varav 11 är tidskrifter från förlaget Bonnier. Readly har dock inte lyckats locka varken Aller Media eller Egmont Tidskrifter till att skriva på ett avtal.

Annons

– Vi tittar på många olika leverantörer och varianter, men har inte tagit ställning ännu. Det är inget som är avgörande för oss, men på sikt vi har vi för avsikt att gå in i ett avtal, säger David Seifors, marknadsdirektör på Egmont Tidskrifter

Konkurrent till Readly

I våras köpte Aller Media och Egmont Tidskrifter in sig i Mediafykoncernen för att bli delägare i Tidningskungen. Affären är villkorad av EU-kommissionens godkännande, men om affären går i genom innebär det att de tillsammans med Bonnier äger 60 procent av bolaget.

Mediafy lanserade i våras en ny produkt, Tidningskungen Flex, där prenumeranten väljer 3 valfria tidningar till en fast avgift på 99 kr i månaden. För tillfället arbetar man även med ett digitalt erbjudande som man hoppas ska kunna lanseras i höst. En app så att prenumeranten även kan få sin tidning digitalt.

Något som kan ses som en konkurrerande tjänst till Readly, men inte heller Aller har tagit ställning till vilken kanal man ska välja.

– Våra tidningar är ännu inte med i Flex, men vi går just nu igenom upplägget i dialog med Tidningskungen. När det gäller digital publicering av våra titlar finns det för Elle och Café, inte övriga titlar. Där är vi mitt i utvärderingsprocessen av hur vi skall ta nästa steg och därför har vi inte tagit ställning till Readly än, säger Annette Melander Berg, marknadsdirektör på Aller Media.

Källa: Dagens Media

Annons