Annons

Regeringen: Systembolaget ska erbjuda hemkört i hela Sverige Systemets hemkörning expanderas om regeringens förslag går igenom

Regeringen: Systembolaget ska erbjuda hemkört i hela Sverige

2018-06-29 11:31

Syftet är att stävja den övriga nätvinhandeln.

UPPDATERAD: Artikeln har uppdaterats och information om systembolagets priser för hemkörning har rättats.

Regeringen vill att det pilotprojekt som funnits på utvalda order, där Systembolaget erbjuder hemkörning av alkohol till dörren, ska permanentas. Dessutom ska hemkörning av alkohol från bolaget erbjudas i hela Sverige från och med den 1 april 2019, enligt förslaget.

- Det är väldigt naturligt för människor i dag att handla saker över nätet i allt högre utsträckning och då är det också naturligt att Systembolaget ska kunna erbjuda detta, säger Annika Strandhäll (S), socialminister, till Aftonbladet. 

"Inte som att beställa en pizza till dörren"

Man kunde ju alltså därmed tro att regeringen nu omfamnat näthandelns möjligheter, men syftet med att erbjuda hemkörningen tycks inte vara att öka näthandeln av alkohol, snarare tvärt om.

Istället menar regeringen att även om möjligheten att näthandla från Systembolaget har varit uppskattad av dem som utnyttjat det, så ska alkoholkonsumtionen inte ha ökat på de orter där erbjudandet funnits.

Detta tror ministern beror på de långa leveranstiderna, som i testområdena har varit mellan fyra och sex dagar, men framöver kommer att kunna sträcka sig ända upp till tolv dagar.

- Det är inte så att man gör en beställning och sen står de utanför dörren en timme senare. Det är inte som att beställa en pizza till dörren, kommenterar ministern detta faktum.

"Ett sätt att modernisera Systembolaget"

Dessutom är det inte gratis att få spriten hemkörd av Systemet. Priset för hemleverans börjar på 120 kronor för ett kolli, alltså om leveransen består av 12 flaskor vin eller 24 burkar öl. 

Annons
Annons

Både folkhälsomyndigheten och intresseorganisationen IOGT-NTO tycker dock att förslaget om att permanenta och utöka hemkörningsprojektet är bra.

- Det här är inte ägnat att expandera alkoholkonsumtionen till nya marknader eller grupper utan det är ganska begränsat och för planerade inköp. Det här är ett sätt att modernisera Systembolaget, säger Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten.

"Riktiga hotet är kommersiella e-handlare"

Och på IOGT-NTO ser man förslaget som ett sätt att stävja övrig nätförsäljning av alkohol och hoppas att regeringen nu ska vidta ytterligare åtgärder för att åstadkomma detta.

- Det riktiga hotet är att det finns kommersiella e-handlare, som inte agerar på statens vägnar. Det viktigaste är att Systembolaget har ensamrätt på alkoholhandeln utan vinstintresse. Om man når sina kunder via butik eller nätet har vi ingen stark åsikt om, säger Irma Kilim, drogpolitisk chef på IOGT-NTO. 

Fler förslag efter valet

Även från regeringens sida verkar man tycka att ytterligare inskränkningar är rätt väg att gå. Att alkoholhandeln i kommersiella nätbutiker ökar tycker man är ett problem.

- Det tycker jag är problematiskt. Regeringen kommer att återkomma med fler förslag för att minska distanshandeln av andra aktörer än Systembolaget efter valet. Men jag hoppas att ökad möjlighet till hemleverans från Systembolaget kommer minska övrig näthandel av alkohol, säger Annika Strandhäll.

Förslaget lämnas in till lagrådet under dagen. Ehandel.se söker nätvinhandlare som kan kommentera nyheten under dagen.

LÄS UPPFÖLJNINGEN:
Nätvinsjätten talar ut om Systembolagets hemkörning: "Kommer att gynna oss"

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Annons
Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta