Annons

Regnig sommar fick fart på e-handeln med sexleksaker

Regnig sommar fick fart på e-handeln med sexleksaker

2015-09-04 08:18

Affärerna har stått stilla ett tag hos sexbutiken Lastbryggan, men efter den regniga sommaren väntar sig bolaget en viss ökning.

Konkurrensen bland nätaktörer som säljer sexleksaker är hård, och även om vinsten nyligen har blivit något större så har Lastbryggans omsättning under några år legat ganska konstant på drygt sju miljoner kronor.

- Det hänger ihop med att vi tappat lite försäljning till konsument eftersom konkurrensen har hårdnat och fler "icke sexshoppar", typ CDON och Haléns har börjat erbjuda ett större utbud, säger ägaren Mats Karlsson.
- Däremot ökar vi rejält med vår grossistförsäljning som i år står för cirka 30-35% av vår totala omsättning.

Grossistförsäljning ökar mest

De senaste veckorna har flera medier rapporterat om hur det regniga julivädret verkar ha fört med sig ett uppsving vad gäller försäljningen av sexleksaker, och det är ett fenomen som även Mats Karlsson märkt av, både vad gäller e-handeln på Lastbryggan.se och grossistförsäljningen som går från Lastbryggan till butik.

Annons
Annons
- Detta räkenskapsåret har börjat fantastiskt bra och juli 2015 blev vår tredje bästa månad någonsin försäljningsmässigt. Jag tror absolut att regniga juli bidrog till otroligt bra siffror. Det som var ännu roligare var att soliga augusti blev ännu bättre och jag ser med tillförsikt fram emot hösten. Försäljningsökningen i augusti var på grossen och beror säkerligen på att många butiker sålt slut under juli, säger han.

Inspiration från "50 shades"-böckerna

Överlag ser Mats Karlsson just nu ett skifte i hur svenskarna ser på att handla sexleksaker, som skulle kunna bero bland annat på hur populariteten hos filmer som Fifty Shades of Grey.

- 50 Shades har absolut påverkat försäljningen positivt av i synnerhet lite mer kinky produkter som kan härledas till böckerna och filmen. Helt klart har folk i allmänhet blivit mer nyfikna på lite tuffare lekar och jag skulle nog vilja säga att svensken blivit mer ohämmad efter filmerna. Att det numera dessutom går att köpa sexleksaker på exempelvis olika apotek har också gjort att det inte är lika skämmigt längre.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta