Annons

Rejäl e-handelsökning trots fortsatt hög temperatur Många hundar är utslagna i värmen, men som tur är e-handlar de inte

Rejäl e-handelsökning trots fortsatt hög temperatur

2018-07-17 07:00

E-handeln viker inte för värmen.

Den senaste tiden har många i landet upplevt en svår torka. E-handlarnas torraste period var dock i början av maj, då försäljning stod helt stilla. Hela maj månad visade sig dock leverera en hyfsad försäljningstillväxt, trots den dåliga starten.

LÄS ÄVEN: Maj gick inte alls så dåligt som man skulle kunna tro

Vår analysavdelning har faktiskt varit på semester i några veckor, men är nu tillbaka och har har därmed analyserat juni månad. Och även om det inte har varit lika stora temperaturavvikelser i juni som i maj, så har det den förra månaden varit lite varmare än i fjol.

E-handeln har dock ökat rejält ändå och vi kan nu rapportera att orderingången växte med 21 procent under juni, jämfört med samma period förra året.

Annons
Annons
- Månadsmedel­temperaturen i juni avvek inte alls så mycket som i maj. Då nådde avvikelserna över 6 grader på vissa ställen i landet, medan det i juni som högst var 3 grader varmare än normalt. Troligen var det detta som gjorde att vi nu kan se en stark ökning i Sveriges e-handel under juni månad. Jämfört med samma period i fjol ökade antalet order med hela 21 procent, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Det har ju dock onekligen varit fint väder, och det som hjälpt till att höja e-handelssiffrorna har varit svenskarnas mobiltelefoner. Dessa stod nämligen för nära 53 procent av andelen order som lades under månaden, och trenden är tydlig:

LÄS ÄVEN: Mobilen kommer att totalkrossa denna sommar

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Tog även över Park Lane.

Annons
Annons
Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Annons
Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta