Annons

Rejäl ökning för lösplockad nätmat - Kunderna gillar att plocka maten själva, även i datorn

Rejäl ökning för lösplockad nätmat - "stark start på året"

2018-04-26 08:20

Årets första nätmatsmätning är ute.

Svensk Digital Handel och HUI Research mäter som vi vet nätmathandlarnas utveckling. De får försäljningssiffror från företag som till exempel Mat.se, Mathem, ICA och Coop gällande e-handeln med mat.

När D-food Index för första kvartalet räknar ihop försäljningen så ser det lovande ut. Prognosen för helåret ska nämligen vara en tillväxt på totalt 25 procent, men första kvartalet levererade en försäljningsökning med 30 procent för nätmaten.

- Första kvartalet öppnade starkt och resultatet överträffade helårsprognosen om 25 procent. Det var framförallt löslocket som drev på tillväxten medan middagslösningarna uppvisade en svag minskning. Under första kvartalet fick livsmedelskonsumtionen extra dragningskraft av den tidiga påsken som flyttade från april i fjol till mars i år, säger Tina Thorsell, tf VD på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.

Stämmer med Ehandel.se Analytics

Trenden med att lösplock går bättre än färdiga middagslösningar fortsätter även den. För Q1 så minskar middagslösningarna med 4 procent medan försäljningen för lösplockad nätmat ökade med hela 48 procent. De färdiga matkassarna drar alltså ned den totala tillväxten.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

- Vi bedömer att den starka tillväxten kommer att fortsätta under 2018. De svenska konsumenterna är e-handelsvana och nu har man även tagit nätmaten till sig, säger Tina Thorsell.

En ökning på 30 procent stämmer även väl överens med Ehandel.s Analytics som visar på en försäljningsökning med 27 procent, under första kvartalet, för de som säljer varor inom kategorin Mat & Livsmedel.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Restaurangkedja satsar på sin e-handelskarriär.

Annons
Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta