Reklam för högre kvinnolöner var kränkande mot kvinnor

Annonsörens "humoristiska framställning" gick inte hem hos Reklamombudsmannen.

Lika lön räcker inte, eftersom kvinnors hårklippning och underkläder är dyrare. För att inte tala om hur många par skor en kvinna behöver under sin livstid. Alltså borde kvinnor inte nöja sig med att kräva samma lön som sina manliga kollegor, utan borde gå ännu längre och kräva högre löner.

Det var budskapet i e-handlaren Bianco Footwears videoreklam, som publicerades på nätet i januari. I reklamen syns yrkesarbetande kvinnor som gör uppror mot de rika männen tillika deras chefer samtidigt som en kvinnoröst förklarar varför kvinnor bör ha högre löner än män.

Annons

"Medvetet överdriven skildring"

En uppenbart humoristisk och medvetet överdriven skildring av ett reellt problem, menade Bianco Footwear. En reklamfilm som är kränkande för kvinnor i allmänhet, menade Sveriges Kvinnolobby, som anmälde det hela till Reklamombudsmannen.

Nu går Reklamombudsmannens opinionsnämnd som avgjort saken på anmälarens linje och fäller reklamen för könsstereotyp framställning av såväl kvinnor som män.

- Opinionsnämnden konstaterar att filmen visar kvinnor som är arga samt män, klädda i kostym och som verkar inneha höga positioner inom företag och/eller vara förmögna, som kvinnornas ilska går ut över. Under filmens gång säger en kvinna bland annat ”Equal pay is not enough” och ”Women need more” i samband med att hon berät­tar att kvin­nors frisörbesök och underkläder är dyrare än mäns och att män, till skillnad från kvinnor, inte behöv­er en ny outfit för varje tillfälle och inte vet om att det är skorna som gör outfiten, skriver nämnden och fortsätter:

- Nämnden finner att dessa framställningar i reklamfilmen ger intryck av att kvinnor anser att de behöver lika mycket, eller mer lön än män eftersom de måste köpa dyra skor och kläder samt betala dyra frisör­besök då det viktiga för kvinnor är att vara modemedvetna och att se bra ut. Nämnden finner att detta ger en stereotyp bild av könsrollerna på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Att syftet är att vara humoristisk ändrar inte bedömningen.

Hundratusentals visningar på Youtube

Reklamfilmen har fått stort genomslag och har i dagsläget över 270 000 visningar på Youtube. Där tycks flera tittare ha upprörts över något helt annat än att reklamen skulle vara könsdiskriminerande.

- Jag tycker att det är hysteriskt roligt att annonsen klagar på  överprisade kvinnoprodukter samtidigt som man försöker sälja överprisade kvinnoprodukter. Ser ni verkligen inte ironin? skrev exempelvis en Youtube-användare, och fick genast över två tusen tummar upp på sin kommentar.

Annons