Rekord för betalbolaget – slog en miljard dollar

Ökade med 400 miljoner dollar.

Det globala betalföretaget Adyen kunde under förra året utöka sin kundlista med företag som Ebay, Tinder, Asics och på den svenska fronten Viaplay. Totalt hanterade Adyen betalningar för 122 miljarder dollar, vilket ska vara en ökning med 61 procent jämfört med året innan.

Nära 10 miljarder kronor

Betalföretagets omsättning landade när året var slut på 1,14 miljarder dollar, eller närmare 9,6 miljarder svenska kronor. Vilket ska vara en ökning med mer än 400 miljoner dollar från året innan. Företaget satsar stort på e-handeln men erbjuder även betallösningar för butikshandel.

Annons

- Handlare runtom i världen vänder sig till Adyen för att få en enklare och bättre betalplattform. Vår uppgift är att transformera köpupplevelsen både på nätet och i butik och våra goda tillväxtsiffror är ett bra betyg till vårt starka erbjudande inom unified commerce, säger Pieter van der Does, medgrundare och VD på Adyen, i ett pressmeddelande.

Adyen lanserade nyligen sitt erbjudande inom omnikanal i Kanada och säger sig därmed ha “full täckning” i Nordamerika och Europa. Under första kvartalet 2018 ska man även ha lanserat sin butikslösning för kunder i Singapore samt expanderat verksamheten till Nya Zeeland.

Annons