Rekordinvestering för Rockets butik The Iconic

Rocket Internets australiensiska e-handelssajt, The Iconic har fått lite extra pengar att röra sig med. I en ny finansieringsrunda har nätbutiken tagit emot drygt 20 miljoner euro, bland investerarna finns svenska Kinnevik. Men allt är inte uppåt för ikonen.

Det verkar råda investeringshysteri i e-handeln just nu. Häromdagen skrev vi om indiska Flipkart som lockat till sig den största investeringen någonsin i ett indiskt e-handelsföretag. Nu meddelar den australiensiska nätbutiken, The Iconic, att man fått ett tillskott på 28 miljoner australiensiska dollar, lite drygt 19,8 miljoner euro.

Även här ska det röra sig om den största investeringen någonsin för ett lands e-handelsföretag. Bland finansiärerna finns Verlinvest, Svenska Kinnevik, JP Morgan och Partners Summit där de tre sistnämnda är trogna investerare i Rockets sajter.

Annons

– Den här investeringen ger oss möjlighet att ytterligare stärka vårt utbud av lokala och internationella modemärken. Vi kan också öka köpupplevelsen i vår nätbutik och bygga vidare på vår marknadsledande leverans- och kundservice. På bara 18 månader har Iconic blivit Australiens största e-handel inom mode med över fyra miljoner besökare per månad, säger företagets grundare Adam Jacobs.

Inte bara positiva nyheter

Men det är inte bara goda nyheter som gäller just nu för Adam Jacobs. Nyligen tvingades företaget säga upp nästan 10 procent av sina 300 anställda på grund av för höga kostnader.

Rykten säger också att Oliver Samwer, en av de tre bröderna bakom Rocket Internet, tvingats flyga till Australien för ett krismöte. Samtidigt ska två höga chefer lämnat företaget.

Enligt tidningen The Sydney Morning Herald, ska företaget gått med förlust under perioden augusti 2011 till december 2012. Kostnaderna under den perioden ska ha legat på 44,7 miljoner australiensiska dollar, medan intäkterna stannat på 30,6 miljoner.

Liten konkurrens

Men att ett nystartat och storsatsande e-handelsföretag går med förlust är inget ovanligt. Deras tyska motsvarighet, Zalando som grundades 2008, visade inte nollresultat förrän 2012 i sin egen hemmaregion.

Annons

The Iconic som lanserades 2011 har omkring 45 000 produkter från mer än 500 varumärken på sajten, störst fokus har man på skor. Företaget erbjuder fri frakt och fria returer, man erbjuder även leverans inom tre timmar i Sydney.

Det ska dock råda relativt liten konkurrens på hemmaplan. Det största hotet ska vara den brittiska e-handelsjätten Asos som på senare tid lagt större fokus på den australiensiska marknaden. Bland annat öppnade man upp en distributionscentral i landet i slutet av 2011.

 

Källa: Venture Village

Annons