Rekordmånga konsumenter klagar på e-handlarna

Över 70 procent av klagomålen som inkom till Konsument Europa under 2016 rör näthandel.

2016 blev ett nytt rekordår för antalet klagomål för missnöjda konsumenter. Inte mindre än 8182 ärenden inkom till den svenska grenen av det europeiska konsumentnätverket Konsument Europa, som i Sverige verkar inom ramen för Konsumentverket.

Den absoluta merparten av dessa rör klagomål från personer som anser att de blivit lurade i samband med e-handel. Det skriver Konsument Europas enhetschef Jolanda Girzl i en krönika i Nya Wermlands-Tidningen, NWT.

Annons

72 procent av klagomålen gällde e-handel

De över 8000 ärendena utgör i sig en ökning med 87,8 procent och av samtliga ärenden under 2016 rörde hela 72 procent missnöje med olika e-handlare, enligt krönikan.

Vissa branscher står dock ut mer än andra. Var femte ärende gällde flygresor och var tionde kom från personer som klagade på olika provpaket och abonnemangserbjudanden av hälsokost, naturläkemedel och liknande.

Fick domstolshandlingar på estniska

Diverse biltjänster klagades det också friskt på - hela 14,6 procent av klagomålen gällde den typen av köp och tjänster. En person som hörde av sig hade hamnat i trångmål efter att ha utnyttjat en bilvärderingstjänst på nätet. Det hela slutade med att personen fick en lunta domstolshandlingar på estniska.

Enligt EU:s regler har man emellertid rätt att få den typen av handlingar skrivna på ett språk man förstår, eller åtminstone på det språk som brukas i landet som handlingen skickas till, upplyser Jolanda Girzl.

Fiffel med bestridda fakturor nytt fenomen

Ett annat fenomen har också poppat upp under fjolåret, noterar Konsument Europa. Den som bestrider en faktura med motiveringen att de inte beställt den fakturerade varan kan numera mycket väl få en blankett tillbaka där de ombeds skriva under att de aldrig tagit emot varan ifråga.

Enligt befintligt regelverk är det dock företaget som måste bevisa att ett köpeavtal upprättats med konsumenten för att de ska ha rätt att kräva betalning för produkten.

- Detta är ett sätt att få konsumenten att erkänna en beställning som de påstår att de inte har gjort, konstaterar Jolanda Girzl.

En halv miljon besökte hemsidan

Det är dock inte bara anmälningarna som ökar. Intresset för att läsa om konsumentfrågor är också stort. Konsument Europas frågeforum hade under 2016 över 300 000 läsningar på sina svar till undrande konsumenter och webbplatsen totalt besöktes av över 500 000 personer.

Annons

Trots den ökade arbetsbördan under året som gick meddelar Konsument Europa att de gärna mottar fler tips och klagomål, så att ännu fler konsumenter kan upplysas om vad som gäller på World Wide Web och i andra köpsammanhang.

Annons