Rekordmånga nya kunder lyfter Storytels försäljning

Den svenska ljudbokstjänsten fortsätter att växa, både i Sverige och utomlands.

Storytel kunde visa upp en omsättning på 120 miljoner kronor för det andra kvartalet i år. En ökning med nästan 115 procent jämfört med samma period i fjol, och när den svenska ljudbokstjänsten idag presenterade siffrorna för det tredje kvartalet 2016, står det klart att försäljningen fortsätter att öka.

Under perioden uppgick streamingintäkterna till 87 miljoner kronor i Sverige och till 49 miljoner kronor i utlandet. Något som innebär att intäkterna totalt uppgick till 136 miljoner under kvartalet, en ökning med 60 procent jämfört med det tredje kvartalet 2015.

Annons

Rekordstort antal nya kunder

Storytel kan även konstatera att man lyckats slå sin prognos när det gäller antalet abonnenter. Målet var att i genomsnitt nå 215 000 abonnenter i Sverige och 120 000 i utlandet under det tredje kvartalet.

Den prognosen slog Storytel med 6 500 abonnenter och totalt var det i genomsnitt 314 500 som använde sig av ljudbokstjänsten under kvartalet. Drygt 50 000 fler än under årets andra kvartal.

– Sommarmånaderna är normalt Storytels bästa försäljningsperiod, men det är ändå glädjande att kunna konstatera att ett rekordstort antal nya kunder hittade tjänsten även denna sommar trots hård konkurrens från såväl Fotbolls-EM som OS, säger Jonas Tellander, VD på Storytel.

Annons