Annons

Rekordstor försäljning av foppatofflor på nätet Crocs-fantasterna handlar online

Rekordstor försäljning av foppatofflor på nätet

2016-03-03 11:51

Crocs visar upp en tillväxt på nätet men kan samtidigt konstatera att den totala försäljningen minskade rejält under året som gick.

2015 blev inte det roligaste året i foppatoffeltillverkaren Crocs historia. Den totala försäljningen minskade med nära nio procent och landade på 1,09 miljarder dollar.

17 gånger så stor förlust

Men företaget, som rullade ut en ambitiös e-handelssatsning för några år sedan, kan samtidigt konstatera att onlineförsäljningen förra året ökade med 15,6 procent. Totalt såldes Crocs för omkring 105 miljoner dollar på nätet under 2015, rapporterar Internet Retailer.

Annons
Annons
- Vår e-handelsverksamhet fortsätter att gynnas av att vi genomför saker på bättre sätt, som till exempel ökade insatser på digital marknadsföring, ett bättre sortiment samt bättre lagernivåer av vår huvudprodukt, ska Andrew Rees, vice VD för Crocs, ha kommenterat siffrorna. 

Onlineförsäljningen står nu för drygt elva procent av den totala omsättningen, vilket är en ökning med nära tre procentenheter jämfört med 2014. Trots onlineframgångarna tvingas nu Crocs hantera en förlust på drygt 83 miljoner dollar, vilket är nära 17 gånger så mycket som förlusten på 4,9 miljoner dollar året innan.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem