Rekordstor kampanj ska minska reklamtrötthet

Lanserar organisationens största kampanj någonsin.

Redan förra året kunde vi berätta att svenskarna är mer negativa till reklam än någonsin förr. För några veckor sedan kom så nyheten att kunderna dessutom blir allt mer fientliga mot så kallad retargetingreklam, alltså riktad reklam som utgår helt ifrån vilka produkter man tidigare köpt på nätet. 

"Inte bara störande"

Men det kan det bli ändring på. Nu tar nämligen intresseorganisationen Sveriges Annonsörer tjuren vid hornen och lanserar kampanjen “Reklam - inte bara störande”, med syftet att öka förståelsen kring vad reklam är och vad som skulle hända om den försvann.

Annons

“Hej, ursäkta att vi stör. Men vi vill bara påminna om vad som går förlorat – om reklamen försvinner”, inleder organisationen på kampanjsidan.

Sveriges Annonsörer motiverar kampanjen med att reklam i olika undersökningar beskrivits som “jobbigt”, “påverkande” och “störande”.

“Oroade över utvecklingen”

Istället vill organisationen lyfta fram en annan undersökning från revisionsbyrån Deloitte, som menar att en investerad reklam-euro ger sjufaldigt tillbaka till EU:s BNP. Dessutom bidrar reklamen till arbetstillfällen och “möjliggör ett brett medieutbud”, enligt rapporten.

- Reklamen möjliggör det mesta som vi tar för givet i dag. Därför är vi oroade över utvecklingen när allt fler värjer sig mot reklamen på olika sätt. Vi vill vara en motkraft till den negativa inställning till reklam som finns i samhället och genom detta initiativ hoppas vi kunna skapa dialog och öka förståelse för reklamens roll, säger Anders Ericson, VD på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

“Många har starka åsikter kring reklam”

Tanken är nu att kampanjen mellan vecka 26 - 35 ska synas i ett flertal kanaler, såsom TV, radio, dagspress samt på nätet och satsningen är Sveriges Annonsörers största hittills. Enligt organisationen ska även “svenska folket” ges möjlighet att tycka till kring reklam och komma med förslag på hur den kan förbättras. Synpunkterna ska sedan sammanställas och delges Sveriges Annonsörers 600 medlemsföretag.

- Många har starka åsikter kring reklam, så vi hoppas att svenska folket tar tillfället i akt och delar med sig av sina åsikter och tankar, säger Anders Ericson.

Annons