”Relativt smärtfritt” att agera chaufför åt Amazon

En reporter på Ars Technica undercover-jobbade som chaufför för Amazons nya Flex-service.

I höstas rullade Amazon ut Amazon Flex - en Uberliknande service som ska låta vem som helst anmäla sitt intresse för att leverera e-handlarens varor. Tjänsten skulle testas i Seattle innan den lanserades i fler amerikanska städer. Förarna måste bland annat ha en egen bil och kunna klara en bakgrundskontroll. Jobbet belönas med 18 dollar i timmen plus eventuell dricks.

Men Amazon Flex skiljer sig en del från tjänster som Uber, konstaterar Sam Machkovech, som är reporter på tekniktidningen Ars Technica. Han anmälde sig som chaufför för Amazon Flex och har nu klippt ihop en film om sin dag i e-handelsjättens tjänst.

Annons

Får slåss om tidsfönster 

Skillnaden mot till exempel Uber är att Amazons flexförare får slåss om i förväg utsatta tidsfönster, som i många fall redan är paxade av anställda chaufförer. Den som väntar på en beställning får välja ett tidsfönster och sedan hålla sig till det. Det är alltså inte frågan om några spontanleveranser vaken för den som jobbar eller den som shoppar.

När Sam Machkovech väl kommit iväg på ett pass konstaterar han att det mesta verkar fungera “relativt smärtfritt”. Han får instruktioner via en app och fotograferar varorna innan han lämnar av dem. Beställningarna är sorterade geografiskt på ett sätt som gör det möjligt att klara av leveransturen inom det utsatta fönstret på två timmar. Om en chaufför vill arbeta för Amazon Flex en hel dag får han eller hon köra tillbaka till Amazon i omgångar för att hela tiden fylla bilen med jobb för två timmar.

- Om jag klarar det här kan vem som helst klara av det här, konstaterar Sam Machkovech i sin film.

"Vaga med detaljer om försäkring" 

Amazon Flex-chaufförerna förväntas själva stå för bland annat bensin och försäkring och Sam berättar i filmen att “Amazon var väldigt vaga med detaljer om försäkring” när han kom dit. Bortsett från att ha fått leverera en påse hundmat som många nog hade tyckt var för tung att bära, ser inte Sam Machkovech några problem med Amazon Flex. Han verkar dock inte vara alltför ivrig på att själv fortsätta att jobba som leverantör åt e-handlaren.

- Jag kommer nog inte att skriva upp mig på några nya skift under den närmsta tiden, sammanfattar han sin upplevelse.

Annons