Annons

Responsiv E-handel ökade konverteringen 300 procent

Responsiv E-handel ökade konverteringen 300 procent

2014-03-27 10:10

Under 2013 valde e-handlaren Calzessa.com att göra om sin e-handel. Med den mobila handeln på uppgång kändes det naturligt att satsa på responsiv design. En satsning som slog väl ut och konverteringen från mobila enheter har nu ökat med 300 procent.

Responsiv design är hett inom e-handeln och många hyllar övergången till responsiva sajter. Jakt- och friluftsbutiken Active Outfit verkar ha träffat mitt i prick, och e-handelsföretaget Pierce ökade sin mobilkonvertering med hela 115 procent på sina sajter.

Men det finns de som haft det tuffare, som till exempel Adlibris. Bokjätten gjorde dock stora förändringar i sin design så försäljningstappet berodde nog inte enbart på övergången till en responsiv sajt.

Nu kommer nästa e-handlare som ställer in sig i hyllningskören. Calzessa.com, som säljer underkläder och strumpor, gick under 2013 över till responsiv design med ett lyckat resultat.
– När vi byggde om vår e-handel till responsiv så förstod jag inte hur detta skulle påverka konverteringen. I november 2012 så konverterade 1,3 procent av mobilanvändare. Året efter, med den nya sajten, så konverterade hela 3,9 procent under samma period. Det är en tredubbling, skriver Mats Ingelborn, som driver Calzessa.com, på sin blogg.

Kändes naturligt

Att surfandet och näthandlandet från mobila enheter ökat på senare år är ingen hemlighet, och att användarna ställer krav på mobilvänliga sajter är något vi sett i flera undersökningar den senaste tiden.

Calzessa var tidiga att hoppa på trenden med en separat mobil version av e-handelssajten. Den var dock en helt fristående e-handel som bara delade vissa texter, bilder och beskrivningar med den vanliga sajten. Webbadresserna till de olika sidorna, och varorna, var också unika. Ett upplägg som Mats Ingelborn inte alls uppskattade.

När man förra året skulle göra om e-handeln så kändes det därför naturligt att lägga ner den separata mobila e-handeln, och istället utveckla en responsiv sajt.
– Efter lanseringen av vår nya responsiva sajt, eller adaptiva om man ska vara noga, så är det en sajt, med samma information, samma betalsätt och samma bilder oavsett hur kunden konsumerar sajten, skriver Mats Ingelborn.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Annons
Annons
Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta