Reve får konkurrens av internationell sökmotor

I veckan lanserades Fashiola i Sverige. En sökmotor för mode med mer än 10 miljoner listade produkter.

Fashiola grundades i Holland 2012 under namnet Kleding.nl och har sedan dess lanserat sin sökmotor för mode i fler än tio europeiska länder. Enligt företaget själv har man fler än 2,5 miljoner unika besökare per månad och internationellt sett erbjuder Fashiola över 10 miljoner produkter från mer än 600 butiker.

Nu är det dags att ta klivet in i Skandinavien där Sverige är först ut och med från start finns varumärken och e-handlare som Nelly.com, H&M, Boozt.com, Urban Outfitters, Sportamore och MQ.

Annons

– Vi är mycket glada över att ha expanderat till Sverige och är övertygade om att Fashiola kommer att bli en stor succé bland shoppare och modefantaster. Styrkan i vårt märke återspeglas tydligt i de fantastiska partners vi har inom Sveriges modebransch, säger Peter Langenkamp, VD för Fashiola.

Engagera och inspirera

Fashiola gör det möjligt för användaren att söka både på deras sajt och i en app och påminner en hel del om den svenska shoppingappen Reve som fått stort genomslag på sistone. Utöver sökfunktionen har man även tagit fram ett antal funktioner som ska inspirera och engagera besökarna.

Bland annat med en egen modeblogg men även genom att låta användarna skapa sina ”stylebooks” som de kan dela på sajten och i sociala medier.

– Vi tror att det finns en stor efterfrågan för den service som vi erbjuder, och vi är mycket engagerade i att förse marknaden med ett snabbt, enkelt och unikt sätt att shoppa online, säger Peter Langenkamp.

Annons