Annons

Riskkapitalbolag tror på massiv butiksdöd Staffan Mörndal tror på snar butiksdöd

Riskkapitalbolag tror på massiv butiksdöd

2016-04-25 09:26

Verdane Capital, som har ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen, tror att vi kommer att få se en massiv butiksdöd i Sverige de kommande åren.

Listan över e-handelsbolag som Verdane Capital investerat i under de senaste åren börjar bli lång. Babyshop, Designonline, Royal Design, Bythjul.com, Boozt och MatHem är bara några exempel och i början av 2016 köpte riskkapitalbolaget in sig i ytterligare sju e-handelsbolag.

Totalt har Verdane ett 30-tal e-handlare i portföljen, och att nätet kommer att stå för tillväxten i detaljhandeln framöver är något som Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, inte verkar vara det minsta tveksam till.

– Vi kommer att se en massiv butiksdöd i Sverige. Det kommer att börja med familjeägda butiker i småstäder och sprida sig till köpcentrum på mindre orter. I England bygger man redan nu om många mindre köpcentrum till lager för e-handeln. Det kommer ske i Sverige också, säger Staffan Mörndal, i en intervju med Di Digital.

Nätjättar vinner över små och stora

Alla är däremot inte lika övertygade om massdöden och Andreas Svensson, e-handelsexpert på HUI Research, säger till Di Digital att en stor del av e-handelsmarknadens tillväxt just nu drivs av fysiska butikskedjor, alternativt e-handlare som bygger strategiska butiker.

Annons
Annons
– Allt fler kunder börjar vänja sig vid att en butik ska kunna finnas både på nätet och i fysik form, säger Andreas Svensson på HUI Research.

Men Staffan Mörndal är inte beredd att hålla med.

– Min bild är inte att de fysiska kedjorna tar marknadsandelar. De som är stora på nätet vinner både mot de som är små online och de stora fysiska kedjorna.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta